لاکی بامبو
نوشته شده توسط : hr
 
 
 
 
 
 
 
 
6نکته طلایی درباره نگهداری از بامبو
 

 


بامبو می‌تواند برای کسانی‌که تا به حال اقدام به نگهداری از گل و گیاه نکرده‌اند اولین و ساده‌ترین پیشنهاد باشد. دلیلش هم واضح است. نگهداری از این گیاه بسیار بی‌دردسر خواهد بود. وقتی بامبو را به خانه می‌آورید اگر همه شرایط را برای نگهداری صحیح آن درنظر بگیرید مطمئن باشید این گیاه مهمان چندین ساله خانه‌تان خواهد بود و حتی طول آن به حدود یک متر هم خواهد رسید. اولین نکته برای نگهداری بامبو  آبی است که بناست گیاه شما در آن قرار بگیرد. هرگز فراموش نکنید که این آب باید بدون کلر باشد. پس از قبل آب را داخل ظرفی ریخته و کناری بگذارید تا کلر آن از بین برود و بعد گیاه بامبو را داخل آن بگذارید. برای نگهداری از بامبو گلدانی شیشه‌ای تهیه کنید طوری که بتوانید ریشه‌های گیاه را به وضوح ببینید. اینها اولین اقدامات بعد از خرید این گیاه و ورود آن به فضای خانه‌تان هستند.
2. نور مستقیم ممنوع

هرگز گیاه بامبو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. در صورت چنین اتفاقی احتمال آسیب دیدگی گیاه شما به‌خصوص بر اثر نور گرم خورشید در روزهای تابستان بسیار زیاد است. البته این بدان معنا نیست که گیاه شما باید در فضای تاریکی قرار بگیرد چراکه چنین وضعیتی هم برای آن زیان‌آور است. نکته اینجاست که گیاه بامبو باید در معرض نور غیرمستقیم قرار داشته باشد، یعنی نوری که از پشت پنجره و پرده تابیده و شدت و ضرر آن به این طریق فیلتر شده باشد، بنابراین نور مناسب برای گیاه بامبو ، نور غیرمستقیم است.

3. مناسب‌ترین دما کدام است؟

دمای هوایی که قرار است گیاه بامبوی شما در آن نگهداری شود، باید چیزی بین 17 تا 23 درجه سانتی‌گراد باشد؛ دمایی که نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم. اگرچه بامبو‌ها اصولا گیاهانی سازگار با دمای پیرامون خود هستند و این قابلیت را دارند که در صورت بالا و پایین شدن دمای هوا وضعیت خود را با شرایط جدید تطبیق دهند اما اگر واقعا می‌خواهید بامبوی شما آن‌طور که باید و شاید رشد کند و به ارتفاع یک متری برسد بد نیست در اتاقی که بامبو را در آن نگهداری می‌کنید یک دماسنج داشته باشید تا بتوانید دمای هوای اتاق را بین میزانی که ذکر شد، حفظ کنید. دراین‌صورت است که می‌توانید توقع داشته باشید گیاه شما درست و حسابی رشد کند.

4. ماه به ماه آب را عوض کنید

همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد آبی که قرار است بامبو داخل آن قرار بگیرد باید فاقد کلر باشد، بنابراین هر بار که از میزان آب بامبو کاسته می‌شود یک لیوان آب که کلر آن ته‌نشین شده و دمای آن با محیط هماهنگ شده را به ظرف بامبو اضافه کنید. این همان کاری است که برای نگهداری بامبو در داخل آب ضروری خواهد بود. نکته مهم تعویض دست‌کم ماهی یک‌بار آبی است که گیاه بامبوی شما در آن قرار گرفته است. اگر این آب تعویض نشود احتمال اینکه آب زرد و کثیف شود و نمای ظاهری آن را خراب کند بسیار زیاد است. مشکل دیگری که در صورت تعویض نشدن به موقع آب بامبو پیش می‌آید بوی بدی است که آب بر اثر مرور زمان به خود می‌گیرد.

5. چه بامبویی بخرید، چه بامبویی نخرید...

اگر قصد دارید برای اولین‌بار گیاه بامبو را خریداری کنید باید نکات کلیدی را بدانید تا بتوانید گیاه سالمی را انتخاب کرده و به خانه‌تان بیاورید. اول از همه اینکه به ساقه گیاه بامبو دقت کنید. اگر انتهای آن قهوه‌ای رنگ شده بود، بدانید که گیاه سالم نیست و از خرید آن صرف‌نظر کنید. دوم اینکه باید گیاه بامبو را بو کنید. تشخیص بوی بد کار بسیار ساده‌ای است بنابراین اگر بوی بدی از بامبو به مشام شما رسید هرقدر هم که ظاهرش سالم باشد از خرید آن انصراف بدهید و دنبال بامبویی باشید که بوی بد ندهد. از خرید بامبوی بدون ریشه خودداری کنید و حتما گیاهی را انتخاب کنید که ریشه آن کاملا مشخص باشد. یکی از مهم‌ترین نکات در خرید بامبوی سالم رنگ ساقه آن است. ساقه گیاه بامبو باید سبز باشد و اگر این سبزی به سفیدی بزند یعنی گیاهی که پیش‌روی شماست سالم نیست و باید بامبویی را انتخاب کنید که سبزی ساقه‌اش گواهی باشد بر سلامت آن.

6. چگونه قلمه بزنیم؟

اگر به تکثیر این گیاه محبوب در فضای خانه‌تان علاقه‌مند هستید کار سختی پیش‌روی شما نیست و فقط کافی است به طریق قلمه‌زنی ساقه‌ای عمل کنید. به این ترتیب که از زیر برآمدگی روی ساقه با وسیله تیزی مثل چاقو قلمه را جدا کنید و بعد آن را داخل آب قرار دهید تا ریشه بدهد. فصل تابستان بهترین زمان ممکن برای قلمه زدن گیاه بامبو است. در ضمن فراموش نکنید قسمت بریده شده گیاه اصلی را با زغال پودر شده مسدود کنید تا راهی برای خروج شیره آن وجود نداشته باشد. به همین سادگی.

گل بامبو(لاکی بامبو خوش شانس)

.

گیاهشناسی:

گیاهی که امروز به بامبو یا بامبوخوش‌شانس معروف است در واقع اصلا از خانواده نی‌ها یا خیزران‌ها نیست و از تیره Dracaena است با نام علمی Dracaena sanderiana و به اسامی تجاری دیگری مانند دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته می‌شود.

.
این گیاه بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی است. این گیاهان در بوته‌های به هم فشرده رشد میکنند و ارتفاعی بالاتر از ۱.۵ متر میتوانند داشته‌باشند. معمولا برگها به درازای ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض تا ۴ یا ۵ سانتی‌متری به رنگ سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد دیده‌میشوند. امروزه در جهان به عنوان گیاه تزئینی چینی معرفی و بازاریابی میشود ولی در واقع اینچنین نیست و این گیاه بومی اغلب نقاط آسیا نیست.

.

انواع گیاه بامبو : به گونه های مختلفی تقسیم می شود که مهمترین آنها عبارتنداز:

.

۱٫ بامبوی جوانه: این نوع بامبو از قسمت های وسط ساقه تشکیل می شود . برگ ها ازجوانه ی کنار ساقه می رویند .
طول ساقه های نوع جوانه بین ۵۰تا۱۲۰ سانتی متر و رنگ برگ ها در این نوع ، سبز است .

.

۲٫ بامبوی برگ سبز : در این نوع بامبو ، رنگ برگ ها سبز پررنگ است و ارتفاع ساقه به ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می رسد .

.

۳٫ بامبوی طلایی : رنگ برگ ها در بامبوی طلایی ، سبز کم رنگ است که رگه های سبز پر رنگی در آن دیده می شود ، اما بعضی از انواع این گونه دارای برگ های سبز کم رنگ یکدست است.

.

۴٫ بامبوی سیلور ( ابلق ) : این گونه از بامبو دارای برگ هایی به رنگ سبز کم رنگ و پر رنگ است و طول ساقه ی آن به ۱۲۰ سانتی متر می رسد .

.

بامبو از نظر نوع پیچ نیز دارای تقسیم بندی می باشد :

۱٫ پیچ فنری :
یکی از پر طرفدارترین پیچهای بامبو می باشد و از نظر تعداد پیچ نیز به دسته های تک پیچ ، دو پیچ ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم می شود .

.
۲٫ پیچ o :
به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه o انگلیسی به این نام معروف شده است .

.

۳٫ پیچ s :
به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه s انگلیسی به این نام معروف شده است .

.

کشت و کار و نگهداری گل بامبو :

گونه‌های مختلفی از دراسیناها در خانه‌ها نگهداری میشوند و بسیار مقاومت از خودشان نشان میدهند. و امروزه بامبوها به دلیل سادگی نگهداری و زیبایی نسبی بسیار پرطرفدار هستند. علاوه بر اینها از آنجا که در فرهنگ فنگ‌شویی معتقدند که این گیاه شانس به ارمغان می‌آورد بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

.

بامبو با شرایط آب و هوایی ثابت، سازگار است. از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می وزد، خودداری کنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید، چرا که این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جایی ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ های آن شود.

.

از بامبو به عنوان گیاهی اجتماعی یاد می شود . زمانی که تعداد زیادی از این گیاه در کنار یکدیگر قرار گیرد ، سرعت رشد آن افزایش می یابد.

.

تاثیر رنگ ها بر روند رشد بامبو

.

رنگ قرمز : اصولا گیاه بامبو به رنگ های شاد به خصوص قرمز واکنش مثبتی نشان می دهد .
تجربه نشان داده که اگر مکان نگهداری این گیاه با رنگ های شاد مثل نارنجی و قرمز تزئین شده باشد ، برگ های این گیاه با سرعت بیشتری رشد می کنند و امکان زدن جوانه های بیشتری را فراهم می سازند . همچنین وجود رنگ های گرم در مکان نگهداری گل بابو ، طول عمر گیاه را افزایش می دهد .

.

رنگ مشکی : ازآنجا که بامبو به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد ، رنگ مشکی تاثیر منفی بر روند رشد آن می گذارد و در صورتی که مدت زمان زیادی گیاه در معرض رنگ مشکی قرار گیرد ، پژمرده می شود و به تدریج از بین می رود.

.

نور بامبو : روی هم رفته نور غیر مستقیم برای این گیاهان بهتر است چرا که در نور مستقیم برگها دچار سوختگی شده و زرد میشوند.

.

خاک گل بامبو : این گیاه توانایی زندگی در خاک را دارد ولی رایج شده‌است که در آب نگهداری و فروخته میشود. و خود گیاه هم مشکلی با این مساله ندارد و به خوبی در آب زندگی میکند.

.

گیاه بامبو فقط در خاک های مخصوص می تواند به زندگی ادامه دهد . از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد.

.

بامبو در خاک ژله ای :

.
به منظور نگهداری گیاه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه کند .حدودا دو ماه ونیم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک های ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری کنید . لازم به ذکر است در این روش نگهداری ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود .

.

آب: در روش نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد ، بلکه باید فقط ۳ تا ۵ بند پایین آن در آب باشد . اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می کاهد.  بهتر است آب بامبو را هر دو هفته یا حداکثر یک ماه عوض کرد.

.

آب استفاده شده باید آب سبک بوده و فلوراید آب کم باشد، در واقع بهتر است از آبهای دستگاههای تصفیه آب خانگی یا از چشمه‌های طبیعی که میدانیم آبشان سبک است استفاده کرد. (در مناطق کوهستانی آب شرب لوله‌های آب شهری سنگین است و در صورت استفاده برای بامبو نتایجی مانند زرد شدن برگها و تنه گیاه یا رشد بسیار کم و عدم طراوت لازم را به همراه دارد.).

.

همچنین کلر زیاد در آب برای بامبو مشکل ایجاد میکند.

.

بامبو  گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می کند

.

دما: دمای آب بهتر است بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد حفظ شود و این گیاه به خوبی در دمای معمولی خانه‌ها از بهار تا زمستان هماهنگی پیدا میکند.

.

کود مناسب بامبو :

برای بامبو مانند هر گیاه دیگری عناصر مورد نیازش را میتوان از طریق کودهای کامل فراهم کرد. کودهایی که عناصر پر مصرف و کم مصرف را داشته‌باشند. و به صورت ماهانه در آب گلدان بامبو حل میشود.  (قطره‌های اختصاصی برای بامبو هم در واقع همین کودهای شیمیایی کامل هستند و هیچ مارک یا برند خاصی بر دیگری ارجحیت بسیار زیادی نمیتواند داشته باشد.)

.

روشهای پیچ دادن ساقه گل بامبو :

.

اصولا از وقتی این گیاه به صورت فرم داده شده عرضه شد ارزش اقتصادی پیدا کرد. چند روش برای پیچ دادن به این گیاه وجود دارد که اغلب در محیطهای گرم و مرطوب قابل اجرا هستند. زیرا در چنین محیطی گیاه با سرعت بیشتری رشد میکند و زمان لازم برای پیچ دادن کمتر است.

.

تئوری اول :

.
گیاه را در محیط تاریکی پرورش میدهند که نور پرشدت مصنوعی روی گیاه متمرکز میشود (مانند یک لامپ هالوژن) سپس این نور حرکت میکند و گیاه در تعقیب نور حرکت مارپیچی انجام میدهد و ساقه فرم Spiral را مارپیچی پیدا میکند.

.
برای این منظور، جعبه ای را انتخاب کنید که از گیاهان بامبوی شما بلندتر باشد. انتها و یک سمت آن را ببرید و داخل گلدان حاوی بامبوها قرار دهید. جعبه را طوری روی گیاه قرار دهید که قسمتی را که بریده اید به سمت پنجره باشد. بالای جعبه و سه طرف دیگر آن نیز پوشیده باشد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که ساقه گیاه به سمت نور خم شده و به آن سمت گرایش دارد. بعد از اینکه چرخش محسوسی در ساقه گیاه پدید آمد، آرام آرام گلدان را حدود دوسانت بچرخانید. گیاه همچنان به سمت نور خواهد چرخید و اگر شما هر بار گلدان را آرام بچرخانید ، بعد از مدت زمانی شاهد بامبوی پیچ دار زیبایی خواهید بود. گیاه بامبو رشد بسیار کمی دارد ( حدود ۳ تا ۹ سانت در سال) بنابراین این عمل احتمالا مدت زیادی طول خواهد کشید.

.

تئوری دوم : گیاه را در قالبهای شفافی پرورش میدهند که قابلیت باز شدن دارد وقتی گیاه در قالب پیچ داده شده رشد کرد و به شکل دلخواه رسید قالب را برمیدارند.

.

تئوری سوم : گیاه را به طور مداوم با دست فرم میدهند.

.

تئوری چهارم:
منبع نور را فقط از یک جهت ثابت نگه میدارند و هر روز گیاه را در ظرفش میچرخانند، چون گیاه خاصیت نورجذبی دارند و به طرف نور چرخش میکنند این کار موجب پدیدار شدن حالت مارپیچی میشوند.

.
تئوری پنجم:
گیاه بامبو را به مدت طولانی حدود یک ماه خارج از آب ولی در شرایط رطوبتی ۹۰درصد نگهداری میکنند. گیاه نمی‌میرد ولی بدنش نرم و منعطف میشود در این زمان بامبوها را به قالبها می‌بندند و دوباره به آن آب میدهند. وقتی آوندها دوباره بازسازی شدند گیاه سفت و محکم شده و حالت قالب را به خود میگیرد.

.

مرتب و هرس کردن بامبو

شما می‌توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه‌های این گیاه را مرتب و هرس کنید. هرس کردن به موقع و صحیح به رشد و شاداب ماندن این گیاه کمک زیادی می‌کند. قیچی و وسیله‌ای که قصد دارید گیاه را با آن هرس کنید باید کاملا تمیز و تیز باشد تا هم بیماری به گیاه منتقل نشود و هم در محل برش اثری از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانید یک هرس سالم و تمیز را انجام دهید. میزان ساقه‌های بامبو در دسته بامبویی که در خانه دارید رشد نخواهد کرد بلکه ارتفاع بامبوها در اثر رویش و جوانه زدن برگ‌های بامبو و پیچ ها افزایش می‌یابد. ممکن است تا مدتی تمایل نداشته باشید که ساقه‌ها را کوتاه کنید تا ارتفاع بامبوهای شما افزایش یابد اما پس از مدتی که ارتفاع بامبوها بیش از حد زیاد شود این کار لازم است.

.

زمانی که مقداری از ساقه‌ بامبو را برش بزنید و هرس می‌کنید برگ‌ها و در نتیجه ارتفاع بامبو باز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اینکه ساقه رشد کند. آن قسمت از ساقه که از بامبو جدا کرده‌اید را می‌توانید در خاک یا آب قرار دهید زیرا هر کدام یک قلمه جدید بامبو هستند پس از مدتی ساقه‌های قطع شده یا همان قلمه ها می‌توانند رشد ‌کنند و جوانه بزنند و به این ترتیب می‌توانید یک دسته بامبو جدید داشته باشید.

.

هرس کردن را با بریدن مقدار کمی از ساقه بامبو شروع کنید و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود می‌توانید یک قطعه کوچک دیگر از بامبو را از ساقه جدا نمائید. برگ‌ها و جوانه‌های بامبو تا زمانی رشد می‌کنند که ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همین دلیل است که گیاه بامبو وقتی بیش از حد بلند و سنگین شود نیاز به هرس شدن پیدا می‌کند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاک و هم در آب قرار دهید.

.

با باقی گذاشتن یک یا دو پیچ بر ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شکوفایی جدید و سریع تر تشویق کنید. مرتب کردن گیاه هم چنین سبب می شود که جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب کردن رشد کند. اگر نمی خواهید که گیاه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود باید در محل برش مقداری پارافین بمالید و آن قسمت را مسدود کنید.

.

تکثیر و ازدیاد بامبو :

.

در محیط طبیعی این گیاه بیشتر به صورت پاجوش تکثیر میشود ولی قلمه آن بسیار ساده است و کافی است طولی بیشتر از ۲۰ سانتی متر را برید و در گلدان جدید گذاشت. در صورت محافظت از بیماریها و فراهم نمودن کیفیت محل لازم، قلمه جدید در حدود یک ماه ریشه تولید میکند و جوانه‌های جدید آن ظاهر میشوند.

.

در تکثیر گیاه است بهتر است قلمه را از ۲ تا ۵ سانتی متر از زیر گره ساقه جدا کنید.  قلمه ها بهتر است بالای سه گره داشته باشند . گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی بوجود می آید. به همین دلیل مهم است که آن را طوری کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند که باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد. این امر مهم نیست شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید.

.

محل بریدگی را در ساقه اصلی با گرد زغال یا خاکستر سیگار بپوشانید تا شیره گیاه نتواند از آن خارج شود. بهترین فصل برای تکثیر این گیاه بهار یا تابستان و دمای مناسب حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. چنانچه نکات فوق رعایت شوند قلمه‌های این گیاه در آب، درون دانه‌های لیکا و آب ریشه‌دار می‌شوند، ولی ریشه‌دار شدن قلمه در درون دانه‌های لیکا و آب مطمئن‌تر است.

.

بیماریها و آفات گل بامبو :

.

بامبو با شرایط آب و هوایی ثابت، سازگار است. از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می وزد، خودداری کنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید، چرا که این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جایی ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ های آن شود.

.

گیاه بامبو با اینکه گیاه بسیار مقاومی است باز هم احتمال بیمار شدنش وجود دارد. یکی از موارد تشخیص بیمار بودن گیاه بامیو ای است که آبی که گیاه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و کدر می شود. در چنین مواقعی باید راهکار درمانی را از یک کارشناس جویا شوید.

.

شیره دار شدن و چسبناک شدن برگها علامت وجود شته‌ها و یا آفات مکنده‌ی دیگری است که شیره گیاهی را میمکند و باقی مانده آن روی برگ میماند و محل تجمع قارچهای اغب سیاه رنگی شبیه دوده میشود. برای درمان باید با سمومی که علیه آفات مکنده هستند سم پاشی شود. مانند مالاتیون یا متاسیستوکس و …

.

زرد شدن برگها هم در اثر فشاری است که آفت وارده آورده و گیاه را ضعیف کرده‌است. بهتر است پس از سم پاشی کودیاری گیاه به تاخیر نیافتد و مرتبا حداقل ماهانه یکبار کود کامل به گیاه باید داد.

.

قارچها و بامبو : اصولا محیط مرطوب و گرم بهترین محل برای رشد قارچهاست بنابراین گلدان بامبو میتواند به راحتی آلوده به قارچهای فسادآور بشوند که روی تنه و برگهای گیاه فعالیت بکنند و موجود فساد بامبوها بشوند. برای جلوگیری از شیوع قارچها سعی کنید ظرف بامبو را هنگام تعویض آب با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و… ضدعفونی کنید. نگذارید آب سبزه ببندد یا کدر بشوند.
قارچهای سیاه پودری روی برگها را با قارچکشها میتوان از بین برد.

.
در انتخاب و خرید بامبو دقت کنید تا گیاهی که میخرید سالم و عاری از قارچها باشد. علایمی مانند کپک زدگی روی ساقه. خوردگیهای لزج مانند روی ساقه و سفیدکها و سیاهکهای روی برگها علایم قارچها هستند.

.

برطرف کردن عیوب گل بامبو :

در مقایسه با سایر گیاهان- بامبو گیاهی است که واقعا به مراقبت کمی احتیاج دارد. فقط آب آن را عوض کنید، در معرض نور ملایم قرار دهید و هر از گاهی کود بسیار کمی به آن بدهید. اما بعضی اوقات ممکن است گیاه شما با مشکلاتی روبه رو شود . در پائین مشکلاتی را که ممکن است گیاه با آن درگیر شود و راه های برطرف کردن آن، آورده شده است:

 

اگر بامبو دچار پوسیدگی ساقه شد چه باید کرد؟

.
در محل پوسیدگی ساقه که به رنگ زرد در می‌آید و لهیده مانند میشود، آوندها از بین میروند و گیاه دیگر نمیتواند آب به قسمتهای بالایی برساند. و خطر مرگ کل گیاه را تهدید میکند. بنابراین ساقه را باید بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند (سطح برش سفید و سالم دیده شود).

.

* برگ بالائی قهوه ای شده است: در آب گیاه، فلوراید وجود دارد و یا محیط اطراف آن خشک است. برای حل این مشگل ، اگر از آب لوله کشی برای گیاه استفاده کنید، آن را حتماً تصفیه کنید. اگر از کودهای شیمیایی استفاده میکنید ، فوراً آب گیاه را عوض کنید وتا چند ماه اصلا به گیاه کود ندهید. رطوبت اندک نیز به قهوه ای شدن برگ های بالایی کمک میکند. فراموش نکنید که بامبو گیاهی است استوایی وعاشق رطوبت بالا. اما به این معنی نیست که گیاه را مکرراً آبیاری کنید چرا که در حقیقت برگ ها آب ندارند نه ساقه!

.
* برگها زرد شده اند: نور زیاد است و یا از کود شیمیایی استفاده شده است. فوراً آب گیاه را عوض کنید ، محل گیاه را دورتر از نور قرار دهید و برای مدتی به گیاه کود ندهید.

.
*ساقه ها از پائین شروع به زرد شدن می کنند: احتمالاً بیش از اندازه به گیاه کود داده شده است. متاسفانه در این حالت کار زیادی از دست شما ساخته نیست. در این حالت فوراً آب گیاه را عوض کنید و اصلا به آن کود و یا مواد مغذی ندهید. اما شانس گیاه برای دوباره ترمیم شدن بسیار کم است. در این حالت می توانید ساقه را از محلی که زرد شده ببرید و دوباره آن را در آب قرار دهید تا ریشه تشکیل شود. اما اگر بین چندین بامبوی موجود، این اتفاق فقط برای یکی از آنها افتاد و یکی از آنها زرد شد، می توانید همان را از مجموعه بامبوها خارج کنید.

.
* ساقه ها قهوه ای یا خمیده می شوند: ریشه ها فاسد شده اند. احتمالاً به دلیل کود دادن بیش از حد گیاه و یا آبیاری بیش از اندازه خاک گیاه است. در این حالت برای ریشه ها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و تنها کاری که می توان انجام داد این است که ساقه گیاه را بریده و آن را دوباره در آب قرار دهید تا مجدداً ریشه ها تشکیل شوند.

.

– حشرات( و یا کرم در آب به وجود آمده یا اجزاء سفید رنگ پائین ساقه را گرفته اند ): در این حالت گیاهان را از گلدان خارج کرده و و در ظرفی که حاوی چند قطره مایع ظرفشوئی است قرار دهید. سپس گیاه را خارج کرده، کامل خشک کرده و با آب خوب بشوئید. گلدان گیاه،سنگ های تزئینی و تیله ها را هم کاملا شسته، مجدداً گلدان را پر از آب نموده و گیاه را داخل آن قرار دهید.

.
* جلبک در آب به وجود آمده است: نور یا کود شیمیایی زیاد به گیاه رسیده است.در این مورد ، اگر از کود گیاهی استفاده می کنید، گلدان مات بهتر است. ساقه، گلدان و سنگ های تزئینی را به دقت بشوئید ، گلدان را مجدداً پر از آب کرده و گیاه را داخل آن قرار دهید

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حتما برای شما هم این سوال مطرح شده که لاکی بامبو را چطور پیچ می دهند؟

پیچاندن بامبو

 
لاکی بامبو هایی که به صورت مارپیچ حالت داده شده اند ، به وسیله دستکاری نوری که در معرض آن هستند تولید می شوند. به دلیل رشد خیلی کم لاکی بامبو این کار را خیلی وقت گیر و پرزحمت می دانند،  اما هیچ چیز با ارزشی آسان به دست نمی آید و این کار علاقه و ماجراجویی می طلبد. با توجه به این مطالب روش پیچاندن حلقه بامبو و حالت دادن به بامبو به صورت زیر هست:


یک کارتن مقوایی خیلی بزرگ پیدا کنید ، طوری که لاکی بامبو در آن قرار گیرد و کمی آزادی داشته باشد. پایین و کف کارتن را برش دهید طوری که بتوانید بامبو را درون آن قرار دهید. یک طرف کارتن را هم برش دهید. طوری که بامبو از بالا و سه جهت دیگر پوشیده شده باشد و تنها از یک جهت به آن نور تابیده شود. این سمت کارتن که از ان نور به بامبو می رسد ، را در جهتی قرار دهید که منبع نور شما قرار دارد. برای نمونه اگر پنجره ای دارید که نور کافی دارد ، جعبه را طوری قرار دهید که حفره برش داده شده روبروی آن باشد و نور از این جهت به بامبو درون جعبه برسد.

روش پیچ دادن به بامبو

لاکی بامبو شروع به رشد می کند و در جهتی که نور به آن می تابد ، پیچ می خورد.  بعد از مشاهده پیچ خوردن بامبو ، ظرف بامبو را درون کارتن حدود سه سانتیمتر بچرخانید . این مرحله را تا زمان رسیدن به پیچ و حلقه مورد نظر خود ادامه دهید. امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه.

 

هرس كردن ساقه‌هاي بامبو
ساقه‌هاي گياه بامبو كه امروزه از طرفداران زيادي برخوردار است و افراد زيادي تمايل به نگهداري آن‌ها در خانه‌هاي خود دارند، زماني كه بيش از حد بلند مي‌شود نياز به كوتاه و مرتب شدن دارند.
1dee15

گياه بامبو يك گياه زيبا و مقاوم است كه هم در آب و هم در خاك رشد مي‌كند. شما مي‌توانيد بدون نگراني و به آساني ساقه‌هاي اين گياه را مرتب و هرس كنيد. هرس كردن به موقع و صحيح به رشد و شاداب ماندن اين گياه كمك زيادي مي‌كند. قيچي و وسيله‌اي كه قصد داريد گياه را با آن هرس كنيد بايد كاملا تميز و تيز باشد تا هم بيماري به گياه منتقل نشود و هم در محل برش اثري از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانيد يك هرس سالم و تميز را انجام دهيد. ميزان ساقه‌هاي بامبو در دسته بامبويي كه در خانه داريد رشد نخواهد كرد بلكه ارتفاع بامبوها در اثر رويش و جوانه زدن برگ‌هاي بامبو و پيچ ها افزايش مي‌يابد. ممكن است تا مدتي تمايل نداشته باشيد كه ساقه‌ها را كوتاه كنيد تا ارتفاع بامبوهاي شما افزايش يابد اما پس از مدتي كه ارتفاع بامبوها بيش از حد زياد شود اين كار لازم است.

1dee17

زماني كه مقداري از ساقه‌ بامبو را برش بزنيد و هرس مي‌كنيد برگ‌ها و در نتيجه ارتفاع بامبو باز مي‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اينكه ساقه رشد كند. آن قسمت از ساقه كه از بامبو جدا كرده‌ايد را مي‌توانيد در خاك يا آب قرار دهيد زيرا هر كدام يك قلمه جديد بامبو هستند پس از مدتي ساقه‌هاي قطع شده يا همان قلمه ها مي‌توانند رشد ‌كنند و جوانه بزنند و به اين ترتيب مي‌توانيد يك دسته بامبو جديد داشته باشيد.

1dee18

هرس كردن را با بريدن مقدار كمي از ساقه بامبو شروع كنيد و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود مي‌توانيد يك قطعه كوچك ديگر از بامبو را از ساقه جدا نمائيد. برگ‌ها و جوانه‌هاي بامبو تا زماني رشد مي‌كنند كه ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همين دليل است كه گياه بامبو وقتي بيش از حد بلند و سنگين شود نياز به هرس شدن پيدا مي‌كند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاك و هم در آب قرار دهيد. اگر قصد شما صرفا تاثير گياه است بهتر است قلمه را از 2 تا 5 سانتي متر از زير گره ساقه جدا كنيد. گره اولين جايي است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتي از ساقه جدا شود به زودي ريشه مي دهد و گياه جديدي بوجود مي آيد. به همین دلیل مهم است که آن را طوري کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند كه باید قلمه را زاويه دار برش زد تا ريشه دهد. این درست نیست. شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاويه نيز انجام دهيد.

1dee19

با باقي گذاشتن يك يا دو پيچ بر ساقه بامبو مي توانيد گياه را به رشد و شكوفايي جديد و سريع تر تشويق كنيد. مرتب كردن گياه هم چنين سبب مي شود كه جوانه ها و پيچ ها بسيار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب كردن رشد كند. اگر نمي خواهيد كه گياه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود بايد در محل برش مقداري پارافين بماليد و آن قسمت را مسدود كنيد. گياه بامبو با اينكه گياه بسيار مقاومي است باز هم احتمال بيمار شدنش وجود دارد. يكي از موارد تشخيص بيمار بودن گياه باميو اي است كه آبي كه گياه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و كدر مي شود. در چنين مواقعي بايد راهكار درماني را از يك كارشناس جويا شويد.

شیره دار شدن و چسبناک شدن برگها علامت وجود شته‌ها و یا آفات مکنده‌ی دیگری است که شیره گیاهی را میمکند و باقی مانده آن روی برگ میماند و محل تجمع قارچهای اغب سیاه رنگی شبیه دوده میشود. برای درمان باید با سمومی که علیه آفات مکنده هستند سم پاشی شود. مانند مالاتیون یا متاسیستوکس و …

زرد شدن برگها هم در اثر فشاری است که آفت وارده آورده و گیاه را ضعیف کرده‌است. بهتر است پس از سم پاشی کودیاری گیاه به تاخیر نیافتد و مرتبا حداقل ماهانه یکبار کود کامل به گیاه بايد داد.

سوالات متداول درمورد گیاه بامبو:

اگر پژمردگی و زرد شدن در تمام برگها مشاهده میشود احتمالا باید مشکل از آب بامبو باشد. یعنی آب به برگها نمیرسد. یا کیفیت مطلوبی ندارد. اگر ساقه سالم باشد و ریشه‌ها تندرست باشند احتمالا کیفیت آب خوب نیست. (سنگین است. آلودگی دارد. کلر زیادی دارد و …) و اگر نه آب خوب است و سافه و ریشه هم سالم هستند. باید دنبال عوامل محیطی دیگر مانند نور، دما یا آفات و بیماریها بود.

من یک شاخه بامبو خریدم بعد از چند روز به دلیل داشتن قارچ در ساقه ته آن لزج و سیاه است .بعد از جایی که خراب شده بود ساقه را کوتاه کردم ولی هنوز همان مشکل قبل را دارد.
ج:

شما باید ساقه را از جایی قطع کنید که بافت سفید رنگ (مایل به شیری یا زرد روشن) کاملا به وضوح نمایان شود و دیگر لکه‌های قهوه‌ای یا زرد روی آوندها وجود نداشته باشد. حتی ذره‌ای قارچهای فعال روی آوندها بماند گسترش خواهد یافت و جلوی رشد گیاه را خواهد گرفت.
اگر قطع کرد ساقه جواب نداد باید از قارچ کشها استفاده کنید. مانند بنومیل. کارتان و … (ترکیبات گوگرد طبیعی هم خاصیت قارچ کشی دارند)
بسته به دوز سم روی بامبو قارچ کشی کنید. بسیار باید احتیاط کنید که به گیاه صدمه نرسد. سم را خارج از آب استفاده کنید و اشکالی ندارد که بامبو تا ۲۴ ساعت هم بیرون آب بماند. سعی کنید قسمتهای آلوده را بهتر سم پاشی کنید.

روی برگهای گیاه من وبیشتر در زیر آن پر شده از دانه های قهوه ای که همراه باتار هایی شبیه تار عنکبوت است در ضمن بر گها حالت دانه دانه زرد رنگ به خود گرفته اندلطفا راهنمایی بفرمایید.
ج:

حشرات بسیار زیر قهوه‌ای یا سیاه رنگ که معمولا پشت برگ تجمع میکنند و تار میتنند اصولا باید از کنه‌ها باشند.
شما بهتر است که از سموم کنه کش با دوز پایین استفاده کنید. (مثلا اگر دوز سم یک در هزار باشد به صورت نیم در هزار درست کنید.)

من چند شاخه بامبو خریدم موقع خرید بسیار شاداب بودن فروشنده گفت با قیچی باغبانی ازچند سانتی متر پایین ببرم بعد داخل آب بزارم البته ریشه نداده بودن منم همین کارو کردم واز اونجایی که شنیده بودم کود مایع واسه گیاه خوبه خونه یه بطری کود مایع داشتیم (محلول آبی رنگ)البته مخصوص محصولات باغی۶قطره از اونو داخل آبش ریختم پس از ۴روز متوجه شدم گیاه داره پژمرده میشه آب آوندها خشک شده و رگبرگها مشخه که چروک شده الان داخل آب خالی گذاشتم آیا امیدی به زنده شدن دوباره گیاه هست .
ج:

من ۲ عدد بامبو پیچ دار دارم (لاکی بامبو) و رشد ۸ ماهه آنها در آپارتمان با نور غیرمستقیم به رشد برگها با طول یک متر منجر شده است و به نظرم قد کشیدن بیشتر آنها از زیبایی آن کم می کند و قصد تکثیر آنها را دارم ۲ روش برای آن پیدا کرده ام یکی همان جدا کردن ۲۰ سانت از ساقه در انتهایی که ساقه ریشه داده است و یکی که در نمایشگاهی دیدم بامبو ها از بند آخری که پیچ خورده و به برگ متصل می شده قطع می کنند و تعدادی از برگها را جدا کرده تا قسمت بالایی گیاه در آب بتواند ریشه کند و قسمت ساقه بهمراه پیچش هم در آب باقی بماند تا در همان قسمت بالایی (پیچ) جوانه بزند.به نظر شما روش دوم را می توانم بکار بگیرم؟

 

نحوه نگهداری و شرایط رشد بامبو:
می‌گویند که بامبو شانس می‌آورد، اماباید تعداد آن فرد باشد! برای شانس آوردن باید تعداد بامبوهایی که در خانه نگهداری می‌کنید سه،پنج و... به هر حال فرد باشد در غیر این صورت بدشانسی می‌آورد. شاید همین خرافه که در ایران نسبت به بعضی کشورهای آسیای شرقی سابقه کوتاه‌تری دارد یکی از عوامل رونق بازار فروش این نوع گیاه خاص باشد. البته باید گفت که این خرافه در بعضی از کشورها ریشه‌های کهنی دارد!


بامبو که در زبان فارسی‌ به‌ نی‌ خیزران شهرت دارد،گیاهی‌ است‌ که‌ در دامنه کوه‌ها و تپه‌هایی‌ که‌ دارای رطوبت‌ 65 تا 90 درصد باشد روئیده یا کشت می‌شود. میزان رطوبت‌، حرارت‌ ‌موجود در منطقه و نوع خاک، تعیین‌کننده کیفیت و مرغوبیت بامبو است و هر چه‌ میزان‌ رطوبت‌ و حرارت‌ بیشترباشد، کیفیت محصول بهتر خواهد بود.گیاه بامبو که‌ تاکنون بیش از 662 نوع آن شناخته شده دارای قطر و ضخامت‌های متفاوت ‌‌است‌ و در حال حاضر بهترین‌ نوع بامبو در ژاپن‌، چین و به‌طور کلی کشورهای شرق آسیا و هند ‌روئیده و کشت می‌شود. در ایران می‌توان لیالستان لاهیجان، علی‌آباد (در فاصله سخت‌سر و تنکابن‌)، قاسم‌آباد رودسرو تقریبا بیشتر نقاط شمال کشور را از مساعدترین‌‌ مناطق رویش‌ بامبو به‌ حساب آورد.  بامبو از چهار قسمت سطح‌ داخلی (دارای پوشش‌ نرم)، دیافراگم‌ (متصل‌کننده بخش‌های ‌ساقه‌ به‌ یکدیگر) میانه‌ و پوشش‌ رویه‌ که‌ بسیار سخت ودیرشکن است‌ تشکیل شده و‌ دیافراگم‌ کاملا فشرده‌ بوده‌ و آب در آن نفوذنمی‌کند. البته بامبوهایی که در گل‌فروشی‌های تهران و شهرستان‌های بزرگ کشوربرای مصارف زینتی به فروش می‌رسند از انواع داخلی آن نیستند بلکه نوع خاصی از بامبوهستند که به «لاکی بامبو» شهرت دارند. نام علمی این نوع بامبو «دراسینا» است.


میهمان خوش‌شانس
حدود دو سال پیش برای اولین بار گل‌فروشی‌های تهران گیاهی را با نام «بامبو» (BAMBOU )عرضه کردند. اوایل مردم استقبال آنچنانی از بامبوی تازه ‌وارد نکردند. اما به مرور شکل جالب آن، شرایط نگهداری آسان و دیدن بامبوها در ژورنال‌های دکوراسیون خارجی عاملی برای استقبال مردم از این نوع گیاه شد و پس از آن خرافه‌های وارداتی نقش عمده‌ای در افزایش تقاضا برای این نوع بامبو ایفا کرد. شرایطبه شکلی بود که پس از مدت کوتاهی بسیاری از واردکنندگان گل و گیاه به شدت نسبت به وارد کردن این نوع بامبو اقدام کردند.  اگرچه شانس‌آور بودن بامبو برای نگهدارندگان آن یک خرافه به نظر می‌رسد، اما از شواهد امر پیداست که خود بامبو واقعا گیاه خوش‌شانسی است!


در حال حاضر در اکثر منازل هر جا که به اندازه یک گلدان کوچک فضا وجود داشته باشد زیر پنجره، گوشه اتاق و... سه شاخه بامبو وجوددارد. دفاتر کار هم شامل این قاعده می‌شوند.
به قول بعضی از خریداران بامبو، این گیاه هم باکلاس است، هم نگهداری آن آسان است، اگر شانس هم بیاورد چه بهتر! در بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشورهای آسیای شرقی به بامبو اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهند. فستیوال فرهنگی بامبو در چین یکی از آنهاست. این فستیوال سه روزه که از ?? دسامبر (?? آذرماه) آغاز می‌شود بخش‌های مختلفی دارد. بامبو یکی ازقدیمی‌ترین گیا‌هان چین و بااهمیت‌ترین درخت این کشور است که می‌توان آن را در اکثرخانه‌های این کشور مشاهده کرد.  فستیوال فرهنگی بامبو برای حفاظت و نحوه پرورش صحیح و گسترده آن تشکیل می‌شود. در این فستیوال کشاورزان، مردم عادی وکارشناسان در جلساتی به ارائه راهکار و نظراتشان برای استفاده بهتر و نگهداری ازاین گیاه می‌پردازند. سپس در هنگام عصر مراسم شعرخوانی، سرود، رقص و آواز نیز برگزار می‌شود.


بامبوها از کجا می‌آیند؟
کشت و پرورش «لاکی بامبو» در داخل کشور بسیار پرهزینه است. این گیاه که معمولا از مالزی و تایلند وارد می‌شود در شرایط طبیعی آب و هوایی کشور نمی‌روید.
بنابراین هر بامبویی که در کشور وجود دارد وارداتی است. این روزها خصوصا بعد از تعطیلات نوروز در کنار خیابان‌ها هم بامبوفروخته می‌شود.  لاکی‌بامبو که در اصطلاح واردکنندگان گل و گیاه از «گیاهان زنده» به شمار می‌رود به هیچ وجه قابلیت قاچاق شدن را ندارد! یعنی به لحاظ حساسیتاین نوع گیاهان نمی‌توان آنها را به صورت زمینی و راه‌های معمول قاچاق وارد کرد. تنها راه حمل‌ونقل آن راه هوایی است!
نکته قابل توجه آنجاست که واردات بامبو از حدود 8 ماه قبل به کشور ممنوع شده است. اما همزمان با اعلام این ممنوعیت عرضه بامبو در کشور افزایش پیدا کرده و تا امروز ادامه دارد. قیمت هر شاخه بامبوی پیچ‌دار پیش از اعلام ممنوعیت واردات آن بین 4 تا 5 هزار تومان بود اما پس از اعلام ممنوعیت واردات بامبو به داخل کشور قیمت آن افزایش یافت، تا امروز که بعضی از انواع «پرپیچ» بامبو گاه تا 8 هزار و 500 تومان قیمت دارند. در این شرایط این سوال به وجود می‌آید که بامبو‌هایی که فروخته می‌شوند از کجا می‌آیند؟ با توجه به اینکه به طور یقین این بامبو‌ها از راه‌های غیرقانونی به کشور وارد می‌شوند احتمال ورود بعضی از آفت‌ها و بیماری‌های خاص گیاهان به داخل کشور وجود دارد، چرا که در زمانی که بامبو به طور قانونی به کشور وارد می‌شد پس از ورود بامبوها را در قرنطینه نگهداری می‌کردند.


نحوه نگهداری و شرایط رشد بامبو
بامبو نیاز به خاک ندارد! بامبو را می‌توان در آب یا «ژل‌خاک‌ها» نگهداری کرد. اما برای رشد بهتر آن از تقویت‌کننده‌های مایعی استفاده می‌شود که به آب آنها اضافه می‌کنند، گل‌فروشی‌ها آن را با نام «غذای بامبو» می‌نامند.  استقبال از بامبو‌ها بازار فروش پررونق‌تری را برای فروش غذای بامبو ایجاد کرد! اگرچه برای داشتن این نوع گیاه باید یکبار هزینه کرد، اما برای نگهداری و رشد آن باید هر چند ماه یک بار غذای بامبو را با قیمت 1500 تا 2500 تومان تهیه کرد!  اگر بامبو را در دمای 15 تا 40 درجه سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد مستقیم کولر نگهدارید و رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید پس از مدت 5 تا 7 ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده خواهید بود.


۷ نکته درباره نگهداری از بامبو۱) این این روزها گیاه بامبو یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود. البته این نوع بامبویی که در خانه ها نگهداری می شود و معمولا پرپیچ و تاب است، نوع خاصی از بامبو است که به «لاکی بامبو» شهرت دارد اما با نام علمی «دراسینا» در جهان شناخته می شود.
۲) مهم ترین نکاتی که در مورد این نوع بامبو لازم است در نظر گرفته شود، نور کافی و آب تازه است و احتیاج به رسیدگی خاصی ندارد. البته بامبو برای رشد، خاک هم نمی خواهد. حتی می توان آن را در خاک های ژله ای نگهداری کرد اما برای رشد بهتر است از تقویت کننده های مایعی استفاده شود که به آب بامبو اضافه می کنند و گل فروشی ها آن را «غذای بامبو» می نامند.
۳) بامبوها گیاهان بسیار حساسی هستند و در صورت کوچک ترین تماسی با موادشیمیایی مثلا مواد شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم کم زرد می شوند و از بین می روند. به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملا خشک شود.
۴) اگر نکات بالا را مدنظر قرار دهید و بامبو را در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد مستقیم کولر نگه دارید و رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت ۵ تا ۷ ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود.
۵) بامبو برعکس بقیه گیاهان، نگهداری می شود؛ یعنی وقتی نور کمتری به آن برسد، بیشتر در جستجوی نور قد می کشد و در تماس با نور زیاد و گرما از داخل می پوسد.
۶) تمیز نگه داشتن آب بامبو و با تعویض هفتگی تاثیر به سزایی در سلامت گیاه دارد. مقدار آب نیز باید تا اندازه ای باشد که تقریبا تا ۵/۲ سانتی متر بالاتر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد.
۷) دو عامل برای زرد شدن بامبو مطرح است. نور مستقیم یا بیش از حد و آب لوله کشی مورد استفاده برای گیاه که حاوی مقدار بیش از حد نمک یا فلوراید است. اگر گیاه تان بنابه دلایلی زرد و رشد آن متوقف شده است، آن را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کرده و آب آن را تنها از آب ***** شده یا آب معدنی طبیعی تامین کنید تا دوره پربار و جدیدی را آغاز کند.

 

چند نکته دیگر در باره نکهداری گیاه بامبوی خوش یمن


پیچ های دل گرم کننده
گیاه بامبو گیاهی است که معمولا ساقه هایی مستقیم دارد. اما اگر بخواهید گیاهی پیچ دار داشته باشید، باید نقاط حساس به نور گیاه را شناسایی کنید و به وسیله این نقاط، گیاه پیچ داری بسازید. برای این کار به مکانی احتیاج دارید که نور زیادی نداشته باشد اما منبع نوری داشته باشد که از آنجا نور به یک سمت گیاه بتابد.(توجه داشته باشید ، گیاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.) حتی بهتر است برای این کار از یک جعبه مقوایی استفاده کنید.

برای این منظور، جعبه ای را انتخاب کنید که از گیاهان بامبوی شما بلندتر باشد. انتها و یک سمت آن را ببرید و داخل گلدان حاوی بامبوها قرار دهید. جعبه را طوری روی گیاه قرار دهید که قسمتی را که بریده اید به سمت پنجره باشد. بالای جعبه و سه طرف دیگر آن نیز پوشیده باشد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که ساقه گیاه به سمت نور خم شده و به آن سمت گرایش دارد. بعد از اینکه چرخش محسوسی در ساقه گیاه پدید آمد، آرام آرام گلدان را حدود دوسانت بچرخانید. گیاه همچنان به سمت نور خواهد چرخید و اگر شما هر بار گلدان را آرام بچرخانید ، بعد از مدت زمانی شاهد بامبوی پیچ دار زیبایی خواهید بود. گیاه بامبو رشد بسیار کمی دارد ( حدود 3 تا 9 سانت در سال) بنابراین این عمل احتمالا مدت زیادی طول خواهد کشید.


برطرف کردن عیوب گیاه:
بعد از یادآوری نکات بسیار زیادی در مورد گیاه بامبو زمان آن فرا رسیده است که یاد آور شوم که – در مقایسه با سایر گیاهان- بامبو گیاهی است که واقعا به مراقبت کمی احتیاج دارد. فقط آب آن را عوض کنید، در معرض نور ملایم قرار دهید و هر از گاهی کود بسیار کمی به آن بدهید. اما بعضی اوقات ممکن است گیاه شما با مشگلاتی روبه رو شود . در پائین مشگلاتی را که ممکن است گیاه با آن درگیر شود و راه های برطرف کردن آن، آورده شده است:
* برگ بالائی قهوه ای شده است: در آب گیاه، فلوراید وجود دارد و یا محیط اطراف آن خشک است. برای حل این مشگل ، اگر از آب لوله کشی برای گیاه استفاده کنید، آن را حتماً تصفیه کنید. اگر از کودهای شیمیایی استفاده میکنید ، فوراً آب گیاه را عوض کنید وتا چند ماه اصلا به گیاه کود ندهید. رطوبت اندک نیز به قهوه ای شدن برگ های بالایی کمک میکند. فراموش نکنید که بامبو گیاهی است استوایی وعاشق رطوبت بالا. اما به این معنی نیست که گیاه را مکرراً آبیاری کنید چرا که در حقیقت برگ ها آب ندارند نه ساقه!
* برگها زرد شده اند: نور زیاد است و یا از کود شیمیایی استفاده شده است. فوراً آب گیاه را عوض کنید ، محل گیاه را دورتر از نور قرار دهید و برای مدتی به گیاه کود ندهید.
*ساقه ها از پائین شروع به زرد شدن می کنند: احتمالاً بیش از اندازه به گیاه کود داده شده است. متاسفانه در این حالت کار زیادی از دست شما ساخته نیست. در این حالت فوراً آب گیاه را عوض کنید و اصلا به آن کود و یا مواد مغذی ندهید. اما شانس گیاه برای دوباره ترمیم شدن بسیار کم است. در این حالت می توانید ساقه را از محلی که زرد شده ببرید و دوباره آن را در آب قرار دهید تا ریشه تشکیل شود. اما اگر بین چندین بامبوی موجود، این اتفاق فقط برای یکی از آنها افتاد و یکی از آنها زرد شد، می توانید همان را از مجموعه بامبوها خارج کنید.
* ساقه ها قهوه ای یا خمیده می شوند: ریشه ها فاسد شده اند. احتمالاً به دلیل کود دادن بیش از حد گیاه و یا آبیاری بیش از اندازه خاک گیاه است. در این حالت برای ریشه ها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و تنها کاری که می توان انجام داد این است که ساقه گیاه را بریده و آن را دوباره در آب قرار دهید تا مجدداً ریشه ها تشکیل شوند.

- حشرات( و یا کرم در آب به وجود آمده یا اجزاء سفید رنگ پائین ساقه را گرفته اند ): در این حالت گیاهان را از گلدان خارج کرده و و در ظرفی که حاوی چند قطره مایع ظرفشوئی است قرار دهید. سپس گیاه را خارج کرده، کامل خشک کرده و با آب خوب بشوئید. گلدان گیاه،سنگ های تزئینی و تیله ها را هم کاملا شسته، مجدداً گلدان را پر از آب نموده و گیاه را داخل آن قرار دهید.
* جلبک در آب به وجود آمده است: نور یا کود شیمیایی زیاد به گیاه رسیده است.در این مورد ، اگر از کود گیاهی استفاده می کنید، گلدان مات بهتر است. ساقه، گلدان و سنگ های تزئینی را به دقت بشوئید ، گلدان را مجدداً پر از آب کرده و گیاه را داخل آن قرار دهید

بامبو شانس می‌آورد، اما بامبو با تعداد فرد  ! "

برای شانس آوردن باید تعداد بامبوهایی که در خانه نگهداری می‌کنید ، سه، پنج و ... به هر حال فرد باشد در غیر این صورت بدشانسی می‌آورد.

شاید همین خرافه است که در ایران نسبت به بعضی کشورهای آسیای شرقی سابقه کوتاه‌تری داشته باشد ولی یکی از عوامل رونق بازار فروش این نوع گیاه خاص باشد.

البته باید گفت که این خرافه در بعضی از کشورها ریشه‌های کهن تری نیز دارد!
بامبو که در زبان فارسی‌ به‌ نی‌ خیزران شهرت دارد، گیاهی‌ است‌که‌ در دامنه کوه‌ها و تپه‌هایی‌ که‌ دارای رطوبت‌ 65 تا 90 درصد باشد روئیده یا کشت می‌شود.

میزان رطوبت‌، حرارت‌ ‌موجود در منطقه و نوع خاک، تعیین‌کننده کیفیت ومرغوبیت بامبو است و هر چه‌ میزان‌ رطوبت‌ و حرارت‌ بیشترباشد، کیفیت محصول بهترخواهد بود.

گیاه بامبو که‌ تاکنون بیش از 662 نوع آن شناخته شده دارای قطر و ضخامت‌های متفاوت ‌‌است‌ و در حال حاضر بهترین‌ نوع بامبو در ژاپن‌، چین و به‌طورکلی کشورهای شرق آسیا و هند ‌روئیده و کشت می‌شود.

در ایران می‌توان لیالستان لاهیجان، علی‌آباد (در فاصله سخت‌سر وتنکابن‌)، قاسم‌آباد رودسر و تقریبا بیشترنقاط شمال کشور را از مساعدترین‌‌ مناطق رویش‌ بامبو به‌ محسوب نمود.

بامبو ازچهار قسمت سطح‌ داخلی (دارای پوشش‌ نرم)، دیافراگم‌ (متصل‌کننده بخش‌های ‌ساقه‌ به‌یکدیگر) میانه‌ و پوشش‌ رویه‌ که‌ بسیار سخت و دیرشکن است‌ تشکیل شده و‌ دیافراگم‌کاملا فشرده‌ بوده‌ و آب در آن نفوذ نمی‌کند.

البته بامبوهایی که درگل‌فروشی‌های تهران و شهرستان‌های بزرگ کشوربرای مصارف زینتی به فروش می‌رسند ازانواع داخلی آن نیستند بلکه نوع خاصی از بامبوهستند که به «لاکی بامبو» شهرت دارند.

نام علمی این نوع بامبو «دراسینا» است.
معاني تعداد بامبو در جوامع :
۲.عشق و ازدواج
۳.خوشبختی
۵.سلامتی
۸.ثروت
۹.عددی خوش یمن در تمام امور زندگی

 

نگهداری بامبو در آب :
در روش نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد ، بلکه باید فقط 3 تا 5 بند پايین آن در آب باشد . اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ريشه تمام سطح ساقه را مي پوشاند و اين از زيبايي گياه مي كاهد. براي نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذاريد تا کلر آن كاملاّ از بین برود ، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود .پس از گذشت مدت زمان ياد شده بامبو را در آن قرار دهيد .

لازم به يادآوريست که هر 15 الی 20 روز یک بار بايد آب گياه بامبو را عوض كرد. بامبو ، املاح موجود در آب را جذب و به اين ترتيب رشد می کند . با تعویض آب ، املاح مورد نیاز در اختیار گياه قرار مي گيرد و در نتيجه ، رشد سريع تر را شاهد خواهيد بود. یاد آور می شویم هرگز نبايد از آب معدنی براي نگهداري بامبو استفاده شود ، زيرا آب معدنی دارای فلوئر است و وجود این ماده باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود .

خاک ژله ای :
به منظور نگهداری گياه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه كند .حدودا دو ماه ونيم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک های ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعويض يا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری كنيد . لازم به ذكر است در اين روش نگهداري ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود .
کاشت بامبو در خاک :
گياه بامبو فقط در خاک های مخصوص مي تواند به زندگی ادامه دهد . از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابليت نگهداری آب به مدت طولانی را مي توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد. بامبو ، گیاهی است که در رطوبت 70 درصد در جنوب شرقي آسیا رشد می کند ، اما با دمای معمولی داخل اتاق نيز سازگاري دارد ، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه را دارید می توانيد در زمان های مختلف ، برگ های گیاه را با آب پاش مرطوب كنيد . بامبو ، گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذيه مي كند با پاشيدن آب روی آن در واقع شما به دو روش ، مواد غذايي را به گياه تزريق كرده ايد ؛ البته اگر مي خواهيد گياه شما رشد بهتري داشته باشد ، مي توانيد از قطره هاي تقويتي يا اسپري تغذيه استفاده كنيد .

نورگيري : گياه بامبو نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد .اين گياه كاملا آپارتمانی است و بهترین نور برای آن نوري است كه در فاصله ي حدود 3 متر از پنجره ای که جلوي آن پرده کشیده شده مي باشد . بامبو با شرايط آب و هوايي ثابت ، سازگار است .

از اين رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر ، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دري که بعضی اوقات نسیمی از لاي آن مي وزد ، خود داري كنيد و همچنين از جا به جا کردن آن بپرهيزيد ، چرا كه این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جايي ممکن است ضربه ي جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ هاي آن شود.از بامبو به عنوان گیاهی اجتماعی یاد می شود . زمانی که تعداد زیادی از اين گياه در کنار یکدیگر قرار گیرد ، سرعت رشد آن افزایش می یابد نكته ي قابل توجه اينكه رنگ ها بر روند رشد بامبو تاثیر بسياري دارند كه در اينجا به تأثير دو رنگ قرمز و مشكي اشاره مي كنيم :

رنگ قرمز :
اصولا گياه بامبو به رنگ هاي شاد به خصوص قرمز واكنش مثبتي نشان مي دهد .
    تجربه نشان داده كه اگر مكان نگهداري اين گياه با رنگ هاي شاد مثل نارنجي و قرمز تزئين شده باشد ، برگ هاي اين گياه با سرعت بيشتري رشد مي كنند و امكان زدن جوانه هاي بيشتري را فراهم مي سازند . همچنين وجود رنگ هاي گرم در مكان نگهداري گل بابو ، طول عمر گياه را افزايش مي دهد .

رنگ مشکی :
ازآنجا كه بامبو به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد ، رنگ مشکی تاثیر منفی بر روند رشد آن مي گذارد و در صورتی که مدت زمان زیادی گياه در معرض رنگ مشکی قرار گيرد ، پژمرده مي شود و به تدريج از بين مي رود.

مردم تایلند در مورد تعداد بامبو هايي كه نگه مي دارند ، اعتقاد خاصی دارند . آنها معتقدند که نگهداری تعداد دو شاخه ،نشانه ي عشق و ازدواج است .

سه شاخه نشانه ي خوشبختی ، پنج شاخه نشانه ي سلامتی ، هفت شاخه نشانه ي پولدار شدن و ثروت و نه شاخه نشانه ي خوش یمنی در تمام امور زندگی است.
    گیاه بامبو به گونه های مختلفی تقسیم می شود که مهمترین آنها عبارتنداز:

    1. بامبوي جوانه: این نوع بامبو از قسمت های وسط ساقه تشکیل می شود . برگ ها ازجوانه ي کنار ساقه می رويند .
    طول ساقه های نوع جوانه بين 50تا120 سانتی متر و رنگ برگ ها در این نوع ، سبز است .

    2. بامبوي برگ سبز : در اين نوع بامبو ، رنگ برگ ها سبز پررنگ است و ارتفاع ساقه به 80 تا 120 سانتی متر مي رسد .

    3. بامبوي طلايی : رنگ برگ ها در بامبوي طلايي ، سبز کم رنگ است که رگه های سبز پر رنگي در آن ديده مي شود ، اما بعضی از انواع این گونه دارای برگ های سبز کم رنگ یکدست است.

    4. بامبوي سیلور ( ابلق ) : این گونه از بامبو دارای برگ هایی به رنگ سبز کم رنگ و پر رنگ است و طول ساقه ي آن به 120 سانتی متر مي رسد .

بامبو از نظر نوع پیچ نیز دارای تقسیم بندی می باشد :

    1. پیچ فنری :
    یکی از پر طرفدارترین پیچهای بامبو می باشد و از نظر تعداد پیچ نیز به دسته های تک پیچ ، دو پیچ ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم می شود .
    2. پیچ o :
    به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه o انگلیسی به این نام معروف شده است .

    3. پیچ s :
    به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه s انگلیسی به این نام معروف شده است .

طرز تکثیر بامبو
با قلمه تکثیر می یابد.از هر جا که خواستید قلمه می زنید اما دیگر پیچ نمی خورد. تکثیر گياه بامبو به روش قلمه زدن انجام مي شود كه در زير توضيح داده شده است.

تكثير به روش قلمه زدن :
از قسمت پايین ساقه ، بالای ریشه ، 3 بند را در نظر بگیرید ، از وسط بند 4 به بعد می توانید آن را قلمه بزنید . شما می توانید تعداد بند های بیشتری را انتخاب كنيد ، اما اگر کمتر از سه بند داشته باشد ، ممکن است گیاه از بین برود . قسمت پايین ساقه را به صورت اریب، برش زده و قسمت بالای آن را به وسیله ي چسب مخصوص و یا شمع بپوشانید.

برش پايين ساقه : در اين قسمت دقت کنید برش به وسیله ي یک تیغ یا قیچی تیز مخصوص گل انجام شود، در غیر این صورت ممکن است آوند های پايین ساقه دچار آسيب ديدگي گردد و در نتيجه گياه از بين برود.

شمع زدن :
در هنگام شمع زدن باید دقت شود تمامي قسمت های بالای ساقه پوشیده شود و روی آن شمع ریخته نشود . معمولا ساقه پس از یک ماه ، ریشه و پس از دو ماه جوانه خواهد زد.

زمان قلمه زدن :
بامبو جزو گیاهانی است که در هر زمانی و فصلی می توان آن را قلمه زد

بامبو و پیشگیری از چروک:
برای نرم کردن و تقویت پوست، همچنین پیشگیری از بروز چروک، کارخانجات تولید لوازم آرایشی به استفاده از عصاره گیاه بامبو رو آورده اند. جالب است بدانید این گیاه زیبا که این روزها تقریبا در تمامی خانه ها نمونه ای از آن دیده می شود، گیاه پر کاربردی است که در هر مورد که فکرش را کنید، استفاده می شود.ساقه این گیاه نوعی ماده ترشح می کند که اصطلاحا به آن «اشک بامبو» می گویند. این شیره غنی از سیلیس یا اکسید سیلسیوم بوده که نقشی اساسی در سلامت و نگهداری از بافت پوستی بازی می کند. با افزایش سن میزان سیلسیوم بدن کاهش یافته و پوست به تدریج شل و خشک شده و چروک ها نمایان می شوند. پیری پوست نتیجه مستقیم کاهش سیلسیوم بدن است. برای مقابله با پیری پوست متخصصان توصیه می کنند به طور مداوم پوست را مرطوب کنید.اخیرا محققان موفق به تولید کرم ها، ژل های دوش و شیرپاک کن هایی از اشک بامبو شده اند که نه تنها پوست را مرطوب می کند بلکه سیلیس کافی به آن می رساند. جالب است بدانید که از بامبو در ساخت کرم های لایه بردار هم استفاده می شود.

1dee20

فیبر بامبو در عین سخت بودن، تهاجمی نیست و می تواند در کنار برداشتن سلول های مرده به صورت، رنگی درخشان ببخشد. خواص دارویی بامبو بامبو غنی از سیلیس و مواد معدنی است که برای درمان روماتیسم بسیار خوب است. تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه واشنگتن استیت روی ۸ زن سالم نشان داده است انتخاب رژیمی با پایه جوانه بامبو می تواند سبب کاهش کلسترول بد خون شود. نکته دیگر اینکه بامبو جزو گیاهانی است که به طور سنتی در طب هندی و چینی استفاده می شده است. در سال ۲۰۰۳، وزیر بهداشت چین اعلام کرد برگ های بامبو منبع آنتی اکسیدان طبیعی بوده و می توان پس از بررسی آن را تبدیل به مکمل غذایی کرد.فواید و مضرات در کشاورزی گفته می شود بامبو خواص آنتی باکتریایی دارد به طوری که در برخی فرهنگ ها برای از بین بردن سموم خاک مورد استفاده قرار گرفته است. متاسفانه بامبو تنها خوبی ندارد. رشد سریع آن (برخی از انواع در ۲۴ ساعت یک قد رشد می کنند) در یک محیط می تواند سبب خفه شدن گیاهان دیگر شود. در ضمن این گیاه محل زندگی برخی حشرات مثل مالاریا و برخی ویروس ها مثل ویروس دنگو است. پس اگر در محل زندگی خود بامبو پرورش می دهید، بهتراست مراقب باشید. مطالب از  masiid.blogfa.com

 

بیماریها:

قارچها: اصولا محیط مرطوب و گرم بهترین محل برای رشد قارچهاست بنابراین گلدان بامبو میتواند به راحتی آلوده به قارچهای فسادآور بشوند که روی تنه و برگهای گیاه فعالیت بکنند و موجود فساد بامبوها بشوند. برای جلوگیری از شیوع قارچها سعی کنید ظرف بامبو را هنگام تعویض آب با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و… ضدعفونی کنید. نگذارید آب سبزه ببندد یا کدر بشوند.
قارچهای سیاه پودری روی برگها را با قارچکشها میتوان از بین برد.
در انتخاب و خرید بامبو دقت کنید تا گیاهی که میخرید سالم و عاری از قارچها باشد. علایمی مانند کپک زدگی روی ساقه. خوردگیهای لزج مانند روی ساقه و سفیدکها و سیاهکهای روی برگها علایم قارچها هستند.

اگر بامبو دچار پوسیدگی ساقه شد چه باید کرد؟
در محل پوسیدگی ساقه که به رنگ زرد در می‌آید و لهیده مانند میشود، آوندها از بین میروند و گیاه دیگر نمیتواند آب به قسمتهای بالایی برساند. و خطر مرگ کل گیاه را تهدید میکند. بنابراین ساقه را باید بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند (سطح برش سفید و سالم دیده شود).
تکثیر:
در محیط طبیعی این گیاه بیشتر به صورت پاجوش تکثیر میشود ولی قلمه آن بسیار ساده است و کافی است طولی بیشتر از ۲۰ سانتی متر را برید و در گلدان جدید گذاشت. در صورت محافظت از بیماریها و فراهم نمودن کیفیت محل لازم، قلمه جدید در حدود یک ماه ریشه تولید میکند و جوانه‌های جدید آن ظاهر میشوند.
کود:
برای بامبو مانند هر گیاه دیگری عناصر مورد نیازش را میتوان از طریق کودهای کامل فراهم کرد. کودهایی که عناصر پر مصرف و کم مصرف را داشته‌باشند. و به صورت ماهانه در آب گلدان بامبو حل میشود. (قطره‌های اختصاصی برای بامبو هم در واقع همین کودهای شیمیایی کامل هستند و هیچ مارک یا برند خاصی بر دیگری ارجحیت بسیار زیادی نمیتواند داشته باشد.)
ارسال به شهرستان:
شاخه‌های بامبو تا ۲۴ ساعت و بیشتر میتوانند دور از آب زندگی بکنند. همچنین در ارسال به شهرستان از ژلهای خاکی استفاده میکنیم و شاخه‌ها را در کارتن و بسته‌بندی قرار داده برای شهرستانها ارسال میشود.

هرس کردن ساقه‌های بامبو

ساقه‌های گیاه بامبو که امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است و افراد زیادی تمایل به نگهداری آن‌ها در خانه‌های خود دارند، زمانی که بیش از حد بلند می‌شود نیاز به کوتاه و مرتب شدن دارند.

گیاه بامبو یک گیاه زیبا و مقاوم است که هم در آب و هم در خاک رشد می‌کند. شما می‌توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه‌های این گیاه را مرتب و هرس کنید. هرس کردن به موقع و صحیح به رشد و شاداب ماندن این گیاه کمک زیادی می‌کند. قیچی و وسیله‌ای که قصد دارید گیاه را با آن هرس کنید باید کاملا تمیز و تیز باشد تا هم بیماری به گیاه منتقل نشود و هم در محل برش اثری از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانید یک هرس سالم و تمیز را انجام دهید. میزان ساقه‌های بامبو در دسته بامبویی که در خانه دارید رشد نخواهد کرد بلکه ارتفاع بامبوها در اثر رویش و جوانه زدن برگ‌های بامبو و پیچ ها افزایش می‌یابد. ممکن است تا مدتی تمایل نداشته باشید که ساقه‌ها را کوتاه کنید تا ارتفاع بامبوهای شما افزایش یابد اما پس از مدتی که ارتفاع بامبوها بیش از حد زیاد شود این کار لازم است.

زمانی که مقداری از ساقه‌ بامبو را برش بزنید و هرس می‌کنید برگ‌ها و در نتیجه ارتفاع بامبو باز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اینکه ساقه رشد کند. آن قسمت از ساقه که از بامبو جدا کرده‌اید را می‌توانید در خاک یا آب قرار دهید زیرا هر کدام یک قلمه جدید بامبو هستند پس از مدتی ساقه‌های قطع شده یا همان قلمه ها می‌توانند رشد ‌کنند و جوانه بزنند و به این ترتیب می‌توانید یک دسته بامبو جدید داشته باشید.

هرس کردن را با بریدن مقدار کمی از ساقه بامبو شروع کنید و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود می‌توانید یک قطعه کوچک دیگر از بامبو را از ساقه جدا نمائید. برگ‌ها و جوانه‌های بامبو تا زمانی رشد می‌کنند که ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همین دلیل است که گیاه بامبو وقتی بیش از حد بلند و سنگین شود نیاز به هرس شدن پیدا می‌کند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاک و هم در آب قرار دهید. اگر قصد شما صرفا تاثیر گیاه است بهتر است قلمه را از ۲ تا ۵ سانتی متر از زیر گره ساقه جدا کنید. گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی بوجود می آید. به همین دلیل مهم است که آن را طوری کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند که باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد. این درست نیست. شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید.

با باقی گذاشتن یک یا دو پیچ بر ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شکوفایی جدید و سریع تر تشویق کنید. مرتب کردن گیاه هم چنین سبب می شود که جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب کردن رشد کند. اگر نمی خواهید که گیاه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود باید در محل برش مقداری پارافین بمالید و آن قسمت را مسدود کنید. گیاه بامبو با اینکه گیاه بسیار مقاومی است باز هم احتمال بیمار شدنش وجود دارد. یکی از موارد تشخیص بیمار بودن گیاه بامیو ای است که آبی که گیاه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و کدر می شود. در چنین مواقعی باید راهکار درمانی را از یک کارشناس جویا شوید.

شیره دار شدن و چسبناک شدن برگها علامت وجود شته‌ها و یا آفات مکنده‌ی دیگری است که شیره گیاهی را میمکند و باقی مانده آن روی برگ میماند و محل تجمع قارچهای اغب سیاه رنگی شبیه دوده میشود. برای درمان باید با سمومی که علیه آفات مکنده هستند سم پاشی شود. مانند مالاتیون یا متاسیستوکس و …

زرد شدن برگها هم در اثر فشاری است که آفت وارده آورده و گیاه را ضعیف کرده‌است. بهتر است پس از سم پاشی کودیاری گیاه به تاخیر نیافتد و مرتبا حداقل ماهانه یکبار کود کامل به گیاه باید داد.

سوالات متداول درمورد گیاه بامبو:

اگر پژمردگی و زرد شدن در تمام برگها مشاهده میشود احتمالا باید مشکل از آب بامبو باشد. یعنی آب به برگها نمیرسد. یا کیفیت مطلوبی ندارد. اگر ساقه سالم باشد و ریشه‌ها تندرست باشند احتمالا کیفیت آب خوب نیست. (سنگین است. آلودگی دارد. کلر زیادی دارد و …) و اگر نه آب خوب است و سافه و ریشه هم سالم هستند. باید دنبال عوامل محیطی دیگر مانند نور، دما یا آفات و بیماریها بود.

من یک شاخه بامبو خریدم بعد از چند روز به دلیل داشتن قارچ در ساقه ته آن لزج و سیاه است .بعد از جایی که خراب شده بود ساقه را کوتاه کردم ولی هنوز همان مشکل قبل را دارد.
ج:

شما باید ساقه را از جایی قطع کنید که بافت سفید رنگ (مایل به شیری یا زرد روشن) کاملا به وضوح نمایان شود و دیگر لکه‌های قهوه‌ای یا زرد روی آوندها وجود نداشته باشد. حتی ذره‌ای قارچهای فعال روی آوندها بماند گسترش خواهد یافت و جلوی رشد گیاه را خواهد گرفت.
اگر قطع کرد ساقه جواب نداد باید از قارچ کشها استفاده کنید. مانند بنومیل. کارتان و … (ترکیبات گوگرد طبیعی هم خاصیت قارچ کشی دارند)
بسته به دوز سم روی بامبو قارچ کشی کنید. بسیار باید احتیاط کنید که به گیاه صدمه نرسد. سم را خارج از آب استفاده کنید و اشکالی ندارد که بامبو تا ۲۴ ساعت هم بیرون آب بماند. سعی کنید قسمتهای آلوده را بهتر سم پاشی کنید.

روی برگهای گیاه من وبیشتر در زیر آن پر شده از دانه های قهوه ای که همراه باتار هایی شبیه تار عنکبوت است در ضمن بر گها حالت دانه دانه زرد رنگ به خود گرفته اندلطفا راهنمایی بفرمایید.
ج:

حشرات بسیار زیر قهوه‌ای یا سیاه رنگ که معمولا پشت برگ تجمع میکنند و تار میتنند اصولا باید از کنه‌ها باشند.
شما بهتر است که از سموم کنه کش با دوز پایین استفاده کنید. (مثلا اگر دوز سم یک در هزار باشد به صورت نیم در هزار درست کنید.)

من چند شاخه بامبو خریدم موقع خرید بسیار شاداب بودن فروشنده گفت با قیچی باغبانی ازچند سانتی متر پایین ببرم بعد داخل آب بزارم البته ریشه نداده بودن منم همین کارو کردم واز اونجایی که شنیده بودم کود مایع واسه گیاه خوبه خونه یه بطری کود مایع داشتیم (محلول آبی رنگ)البته مخصوص محصولات باغی۶قطره از اونو داخل آبش ریختم پس از ۴روز متوجه شدم گیاه داره پژمرده میشه آب آوندها خشک شده و رگبرگها مشخه که چروک شده الان داخل آب خالی گذاشتم آیا امیدی به زنده شدن دوباره گیاه هست .
ج:

من ۲ عدد بامبو پیچ دار دارم (لاکی بامبو) و رشد ۸ ماهه آنها در آپارتمان با نور غیرمستقیم به رشد برگها با طول یک متر منجر شده است و به نظرم قد کشیدن بیشتر آنها از زیبایی آن کم می کند و قصد تکثیر آنها را دارم ۲ روش برای آن پیدا کرده ام یکی همان جدا کردن ۲۰ سانت از ساقه در انتهایی که ساقه ریشه داده است و یکی که در نمایشگاهی دیدم بامبو ها از بند آخری که پیچ خورده و به برگ متصل می شده قطع می کنند و تعدادی از برگها را جدا کرده تا قسمت بالایی گیاه در آب بتواند ریشه کند و قسمت ساقه بهمراه پیچش هم در آب باقی بماند تا در همان قسمت بالایی (پیچ) جوانه بزند.به نظر شما روش دوم را می توانم بکار بگیرم؟

نحوه نگهداری و شرایط رشد بامبو:

می‌گویند که بامبو شانس می‌آورد، اماباید تعداد آن فرد باشد! برای شانس آوردن باید تعداد بامبوهایی که در خانه نگهداری می‌کنید سه،پنج و… به هر حال فرد باشد در غیر این صورت بدشانسی می‌آورد. شاید همین خرافه که در ایران نسبت به بعضی کشورهای آسیای شرقی سابقه کوتاه‌تری دارد یکی از عوامل رونق بازار فروش این نوع گیاه خاص باشد. البته باید گفت که این خرافه در بعضی از کشورها ریشه‌های کهنی دارد!
بامبو که در زبان فارسی‌ به‌ نی‌ خیزران شهرت دارد،گیاهی‌ است‌ که‌ در دامنه کوه‌ها و تپه‌هایی‌ که‌ دارای رطوبت‌ ۶۵ تا ۹۰ درصد باشد روئیده یا کشت می‌شود. میزان رطوبت‌، حرارت‌ ‌موجود در منطقه و نوع خاک، تعیین‌کننده کیفیت و مرغوبیت بامبو است و هر چه‌ میزان‌ رطوبت‌ و حرارت‌ بیشترباشد، کیفیت محصول بهتر خواهد بود.گیاه بامبو که‌ تاکنون بیش از ۶۶۲ نوع آن شناخته شده دارای قطر و ضخامت‌های متفاوت ‌‌است‌ و در حال حاضر بهترین‌ نوع بامبو در ژاپن‌، چین و به‌طور کلی کشورهای شرق آسیا و هند ‌روئیده و کشت می‌شود. در ایران می‌توان لیالستان لاهیجان، علی‌آباد (در فاصله سخت‌سر و تنکابن‌)، قاسم‌آباد رودسرو تقریبا بیشتر نقاط شمال کشور را از مساعدترین‌‌ مناطق رویش‌ بامبو به‌ حساب آورد.  بامبو از چهار قسمت سطح‌ داخلی (دارای پوشش‌ نرم)، دیافراگم‌ (متصل‌کننده بخش‌های ‌ساقه‌ به‌ یکدیگر) میانه‌ و پوشش‌ رویه‌ که‌ بسیار سخت ودیرشکن است‌ تشکیل شده و‌ دیافراگم‌ کاملا فشرده‌ بوده‌ و آب در آن نفوذنمی‌کند. البته بامبوهایی که در گل‌فروشی‌های تهران و شهرستان‌های بزرگ کشوربرای مصارف زینتی به فروش می‌رسند از انواع داخلی آن نیستند بلکه نوع خاصی از بامبوهستند که به «لاکی بامبو» شهرت دارند. نام علمی این نوع بامبو «دراسینا» است.

میهمان خوش‌شانس

حدود دو سال پیش برای اولین بار گل‌فروشی‌های تهران گیاهی را با نام «بامبو» (BAMBOU )عرضه کردند. اوایل مردم استقبال آنچنانی از بامبوی تازه ‌وارد نکردند. اما به مرور شکل جالب آن، شرایط نگهداری آسان و دیدن بامبوها در ژورنال‌های دکوراسیون خارجی عاملی برای استقبال مردم از این نوع گیاه شد و پس از آن خرافه‌های وارداتی نقش عمده‌ای در افزایش تقاضا برای این نوع بامبو ایفا کرد. شرایطبه شکلی بود که پس از مدت کوتاهی بسیاری از واردکنندگان گل و گیاه به شدت نسبت به وارد کردن این نوع بامبو اقدام کردند.  اگرچه شانس‌آور بودن بامبو برای نگهدارندگان آن یک خرافه به نظر می‌رسد، اما از شواهد امر پیداست که خود بامبو واقعا گیاه خوش‌شانسی است!
در حال حاضر در اکثر منازل هر جا که به اندازه یک گلدان کوچک فضا وجود داشته باشد زیر پنجره، گوشه اتاق و… سه شاخه بامبو وجوددارد. دفاتر کار هم شامل این قاعده می‌شوند.
به قول بعضی از خریداران بامبو، این گیاه هم باکلاس است، هم نگهداری آن آسان است، اگر شانس هم بیاورد چه بهتر! در بسیاری از کشور‌ها به ویژه کشورهای آسیای شرقی به بامبو اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهند. فستیوال فرهنگی بامبو در چین یکی از آنهاست. این فستیوال سه روزه که از ?? دسامبر (?? آذرماه) آغاز می‌شود بخش‌های مختلفی دارد. بامبو یکی ازقدیمی‌ترین گیا‌هان چین و بااهمیت‌ترین درخت این کشور است که می‌توان آن را در اکثرخانه‌های این کشور مشاهده کرد.  فستیوال فرهنگی بامبو برای حفاظت و نحوه پرورش صحیح و گسترده آن تشکیل می‌شود. در این فستیوال کشاورزان، مردم عادی وکارشناسان در جلساتی به ارائه راهکار و نظراتشان برای استفاده بهتر و نگهداری ازاین گیاه می‌پردازند. سپس در هنگام عصر مراسم شعرخوانی، سرود، رقص و آواز نیز برگزار می‌شود.

بامبوها از کجا می‌آیند؟

کشت و پرورش «لاکی بامبو» در داخل کشور بسیار پرهزینه است. این گیاه که معمولا از مالزی و تایلند وارد می‌شود در شرایط طبیعی آب و هوایی کشور نمی‌روید.
بنابراین هر بامبویی که در کشور وجود دارد وارداتی است. این روزها خصوصا بعد از تعطیلات نوروز در کنار خیابان‌ها هم بامبوفروخته می‌شود.  لاکی‌بامبو که در اصطلاح واردکنندگان گل و گیاه از «گیاهان زنده» به شمار می‌رود به هیچ وجه قابلیت قاچاق شدن را ندارد! یعنی به لحاظ حساسیتاین نوع گیاهان نمی‌توان آنها را به صورت زمینی و راه‌های معمول قاچاق وارد کرد. تنها راه حمل‌ونقل آن راه هوایی است!
نکته قابل توجه آنجاست که واردات بامبو از حدود ۸ ماه قبل به کشور ممنوع شده است. اما همزمان با اعلام این ممنوعیت عرضه بامبو در کشور افزایش پیدا کرده و تا امروز ادامه دارد. قیمت هر شاخه بامبوی پیچ‌دار پیش از اعلام ممنوعیت واردات آن بین ۴ تا ۵ هزار تومان بود اما پس از اعلام ممنوعیت واردات بامبو به داخل کشور قیمت آن افزایش یافت، تا امروز که بعضی از انواع «پرپیچ» بامبو گاه تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند. در این شرایط این سوال به وجود می‌آید که بامبو‌هایی که فروخته می‌شوند از کجا می‌آیند؟ با توجه به اینکه به طور یقین این بامبو‌ها از راه‌های غیرقانونی به کشور وارد می‌شوند احتمال ورود بعضی از آفت‌ها و بیماری‌های خاص گیاهان به داخل کشور وجود دارد، چرا که در زمانی که بامبو به طور قانونی به کشور وارد می‌شد پس از ورود بامبوها را در قرنطینه نگهداری می‌کردند.

نحوه نگهداری و شرایط رشد بامبو

بامبو نیاز به خاک ندارد! بامبو را می‌توان در آب یا «ژل‌خاک‌ها» نگهداری کرد. اما برای رشد بهتر آن از تقویت‌کننده‌های مایعی استفاده می‌شود که به آب آنها اضافه می‌کنند، گل‌فروشی‌ها آن را با نام «غذای بامبو» می‌نامند.  استقبال از بامبو‌ها بازار فروش پررونق‌تری را برای فروش غذای بامبو ایجاد کرد! اگرچه برای داشتن این نوع گیاه باید یکبار هزینه کرد، اما برای نگهداری و رشد آن باید هر چند ماه یک بار غذای بامبو را با قیمت ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان تهیه کرد!  اگر بامبو را در دمای ۱۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد مستقیم کولر نگهدارید و رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید پس از مدت ۵ تا ۷ ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده خواهید بود.

۷ نکته درباره نگهداری از بامبو

۱) این این روزها گیاه بامبو یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود. البته این نوع بامبویی که در خانه ها نگهداری می شود و معمولا پرپیچ و تاب است، نوع خاصی از بامبو است که به «لاکی بامبو» شهرت دارد اما با نام علمی «دراسینا» در جهان شناخته می شود.
۲) مهم ترین نکاتی که در مورد این نوع بامبو لازم است در نظر گرفته شود، نور کافی و آب تازه است و احتیاج به رسیدگی خاصی ندارد. البته بامبو برای رشد، خاک هم نمی خواهد. حتی می توان آن را در خاک های ژله ای نگهداری کرد اما برای رشد بهتر است از تقویت کننده های مایعی استفاده شود که به آب بامبو اضافه می کنند و گل فروشی ها آن را «غذای بامبو» می نامند.
۳) بامبوها گیاهان بسیار حساسی هستند و در صورت کوچک ترین تماسی با موادشیمیایی مثلا مواد شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم کم زرد می شوند و از بین می روند. به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملا خشک شود.
۴) اگر نکات بالا را مدنظر قرار دهید و بامبو را در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد مستقیم کولر نگه دارید و رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت ۵ تا ۷ ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود.
۵) بامبو برعکس بقیه گیاهان، نگهداری می شود؛ یعنی وقتی نور کمتری به آن برسد، بیشتر در جستجوی نور قد می کشد و در تماس با نور زیاد و گرما از داخل می پوسد.
۶) تمیز نگه داشتن آب بامبو و با تعویض هفتگی تاثیر به سزایی در سلامت گیاه دارد. مقدار آب نیز باید تا اندازه ای باشد که تقریبا تا ۵/۲ سانتی متر بالاتر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد.
۷) دو عامل برای زرد شدن بامبو مطرح است. نور مستقیم یا بیش از حد و آب لوله کشی مورد استفاده برای گیاه که حاوی مقدار بیش از حد نمک یا فلوراید است. اگر گیاه تان بنابه دلایلی زرد و رشد آن متوقف شده است، آن را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کرده و آب آن را تنها از آب ***** شده یا آب معدنی طبیعی تامین کنید تا دوره پربار و جدیدی را آغاز کند.

چند نکته دیگر در باره نکهداری گیاه بامبوی خوش یمن

پیچ های دل گرم کننده
گیاه بامبو گیاهی است که معمولا ساقه هایی مستقیم دارد. اما اگر بخواهید گیاهی پیچ دار داشته باشید، باید نقاط حساس به نور گیاه را شناسایی کنید و به وسیله این نقاط، گیاه پیچ داری بسازید. برای این کار به مکانی احتیاج دارید که نور زیادی نداشته باشد اما منبع نوری داشته باشد که از آنجا نور به یک سمت گیاه بتابد.(توجه داشته باشید ، گیاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.) حتی بهتر است برای این کار از یک جعبه مقوایی استفاده کنید.

برای این منظور، جعبه ای را انتخاب کنید که از گیاهان بامبوی شما بلندتر باشد. انتها و یک سمت آن را ببرید و داخل گلدان حاوی بامبوها قرار دهید. جعبه را طوری روی گیاه قرار دهید که قسمتی را که بریده اید به سمت پنجره باشد. بالای جعبه و سه طرف دیگر آن نیز پوشیده باشد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که ساقه گیاه به سمت نور خم شده و به آن سمت گرایش دارد. بعد از اینکه چرخش محسوسی در ساقه گیاه پدید آمد، آرام آرام گلدان را حدود دوسانت بچرخانید. گیاه همچنان به سمت نور خواهد چرخید و اگر شما هر بار گلدان را آرام بچرخانید ، بعد از مدت زمانی شاهد بامبوی پیچ دار زیبایی خواهید بود. گیاه بامبو رشد بسیار کمی دارد ( حدود ۳ تا ۹ سانت در سال) بنابراین این عمل احتمالا مدت زیادی طول خواهد کشید.
برطرف کردن عیوب گیاه:
بعد از یادآوری نکات بسیار زیادی در مورد گیاه بامبو زمان آن فرا رسیده است که یاد آور شوم که – در مقایسه با سایر گیاهان- بامبو گیاهی است که واقعا به مراقبت کمی احتیاج دارد. فقط آب آن را عوض کنید، در معرض نور ملایم قرار دهید و هر از گاهی کود بسیار کمی به آن بدهید. اما بعضی اوقات ممکن است گیاه شما با مشگلاتی روبه رو شود . در پائین مشگلاتی را که ممکن است گیاه با آن درگیر شود و راه های برطرف کردن آن، آورده شده است:
* برگ بالائی قهوه ای شده است: در آب گیاه، فلوراید وجود دارد و یا محیط اطراف آن خشک است. برای حل این مشگل ، اگر از آب لوله کشی برای گیاه استفاده کنید، آن را حتماً تصفیه کنید. اگر از کودهای شیمیایی استفاده میکنید ، فوراً آب گیاه را عوض کنید وتا چند ماه اصلا به گیاه کود ندهید. رطوبت اندک نیز به قهوه ای شدن برگ های بالایی کمک میکند. فراموش نکنید که بامبو گیاهی است استوایی وعاشق رطوبت بالا. اما به این معنی نیست که گیاه را مکرراً آبیاری کنید چرا که در حقیقت برگ ها آب ندارند نه ساقه!
* برگها زرد شده اند: نور زیاد است و یا از کود شیمیایی استفاده شده است. فوراً آب گیاه را عوض کنید ، محل گیاه را دورتر از نور قرار دهید و برای مدتی به گیاه کود ندهید.
*ساقه ها از پائین شروع به زرد شدن می کنند: احتمالاً بیش از اندازه به گیاه کود داده شده است. متاسفانه در این حالت کار زیادی از دست شما ساخته نیست. در این حالت فوراً آب گیاه را عوض کنید و اصلا به آن کود و یا مواد مغذی ندهید. اما شانس گیاه برای دوباره ترمیم شدن بسیار کم است. در این حالت می توانید ساقه را از محلی که زرد شده ببرید و دوباره آن را در آب قرار دهید تا ریشه تشکیل شود. اما اگر بین چندین بامبوی موجود، این اتفاق فقط برای یکی از آنها افتاد و یکی از آنها زرد شد، می توانید همان را از مجموعه بامبوها خارج کنید.
* ساقه ها قهوه ای یا خمیده می شوند: ریشه ها فاسد شده اند. احتمالاً به دلیل کود دادن بیش از حد گیاه و یا آبیاری بیش از اندازه خاک گیاه است. در این حالت برای ریشه ها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و تنها کاری که می توان انجام داد این است که ساقه گیاه را بریده و آن را دوباره در آب قرار دهید تا مجدداً ریشه ها تشکیل شوند.

– حشرات( و یا کرم در آب به وجود آمده یا اجزاء سفید رنگ پائین ساقه را گرفته اند ): در این حالت گیاهان را از گلدان خارج کرده و و در ظرفی که حاوی چند قطره مایع ظرفشوئی است قرار دهید. سپس گیاه را خارج کرده، کامل خشک کرده و با آب خوب بشوئید. گلدان گیاه،سنگ های تزئینی و تیله ها را هم کاملا شسته، مجدداً گلدان را پر از آب نموده و گیاه را داخل آن قرار دهید.
* جلبک در آب به وجود آمده است: نور یا کود شیمیایی زیاد به گیاه رسیده است.در این مورد ، اگر از کود گیاهی استفاده می کنید، گلدان مات بهتر است. ساقه، گلدان و سنگ های تزئینی را به دقت بشوئید ، گلدان را مجدداً پر از آب کرده و گیاه را داخل آن قرار دهید

بامبو شانس می‌آورد، اما بامبو با تعداد فرد  ! “

برای شانس آوردن باید تعداد بامبوهایی که در خانه نگهداری می‌کنید ، سه، پنج و … به هر حال فرد باشد در غیر این صورت بدشانسی می‌آورد.

شاید همین خرافه است که در ایران نسبت به بعضی کشورهای آسیای شرقی سابقه کوتاه‌تری داشته باشد ولی یکی از عوامل رونق بازار فروش این نوع گیاه خاص باشد.

البته باید گفت که این خرافه در بعضی از کشورها ریشه‌های کهن تری نیز دارد!
بامبو که در زبان فارسی‌ به‌ نی‌ خیزران شهرت دارد، گیاهی‌ است‌که‌ در دامنه کوه‌ها و تپه‌هایی‌ که‌ دارای رطوبت‌ ۶۵ تا ۹۰ درصد باشد روئیده یا کشت می‌شود.

میزان رطوبت‌، حرارت‌ ‌موجود در منطقه و نوع خاک، تعیین‌کننده کیفیت ومرغوبیت بامبو است و هر چه‌ میزان‌ رطوبت‌ و حرارت‌ بیشترباشد، کیفیت محصول بهترخواهد بود.

گیاه بامبو که‌ تاکنون بیش از ۶۶۲ نوع آن شناخته شده دارای قطر و ضخامت‌های متفاوت ‌‌است‌ و در حال حاضر بهترین‌ نوع بامبو در ژاپن‌، چین و به‌طورکلی کشورهای شرق آسیا و هند ‌روئیده و کشت می‌شود.

در ایران می‌توان لیالستان لاهیجان، علی‌آباد (در فاصله سخت‌سر وتنکابن‌)، قاسم‌آباد رودسر و تقریبا بیشترنقاط شمال کشور را از مساعدترین‌‌ مناطق رویش‌ بامبو به‌ محسوب نمود.

بامبو ازچهار قسمت سطح‌ داخلی (دارای پوشش‌ نرم)، دیافراگم‌ (متصل‌کننده بخش‌های ‌ساقه‌ به‌یکدیگر) میانه‌ و پوشش‌ رویه‌ که‌ بسیار سخت و دیرشکن است‌ تشکیل شده و‌ دیافراگم‌کاملا فشرده‌ بوده‌ و آب در آن نفوذ نمی‌کند.

البته بامبوهایی که درگل‌فروشی‌های تهران و شهرستان‌های بزرگ کشوربرای مصارف زینتی به فروش می‌رسند ازانواع داخلی آن نیستند بلکه نوع خاصی از بامبوهستند که به «لاکی بامبو» شهرت دارند.

نام علمی این نوع بامبو «دراسینا» است.
معانی تعداد بامبو در جوامع :
۲.عشق و ازدواج
۳.خوشبختی
۵.سلامتی
۸.ثروت
۹.عددی خوش یمن در تمام امور زندگی

نگهداری بامبو در آب :
در روش نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد ، بلکه باید فقط ۳ تا ۵ بند پایین آن در آب باشد . اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می کاهد. برای نگهداری بامبو در آب معمولی ابتدا می باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود ، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود .پس از گذشت مدت زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید .

لازم به یادآوریست که هر ۱۵ الی ۲۰ روز یک بار باید آب گیاه بامبو را عوض کرد. بامبو ، املاح موجود در آب را جذب و به این ترتیب رشد می کند . با تعویض آب ، املاح مورد نیاز در اختیار گیاه قرار می گیرد و در نتیجه ، رشد سریع تر را شاهد خواهید بود. یاد آور می شویم هرگز نباید از آب معدنی برای نگهداری بامبو استفاده شود ، زیرا آب معدنی دارای فلوئر است و وجود این ماده باعث زرد شدن گیاهان سبز می شود .

خاک ژله ای :
به منظور نگهداری گیاه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه کند .حدودا دو ماه ونیم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک های ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری کنید . لازم به ذکر است در این روش نگهداری ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود .
کاشت بامبو در خاک :
گیاه بامبو فقط در خاک های مخصوص می تواند به زندگی ادامه دهد . از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد. بامبو ، گیاهی است که در رطوبت ۷۰ درصد در جنوب شرقی آسیا رشد می کند ، اما با دمای معمولی داخل اتاق نیز سازگاری دارد ، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه را دارید می توانید در زمان های مختلف ، برگ های گیاه را با آب پاش مرطوب کنید . بامبو ، گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می کند با پاشیدن آب روی آن در واقع شما به دو روش ، مواد غذایی را به گیاه تزریق کرده اید ؛ البته اگر می خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد ، می توانید از قطره های تقویتی یا اسپری تغذیه استفاده کنید .

نورگیری : گیاه بامبو نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد .این گیاه کاملا آپارتمانی است و بهترین نور برای آن نوری است که در فاصله ی حدود ۳ متر از پنجره ای که جلوی آن پرده کشیده شده می باشد . بامبو با شرایط آب و هوایی ثابت ، سازگار است .

از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر ، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می وزد ، خود داری کنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید ، چرا که این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جایی ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ های آن شود.از بامبو به عنوان گیاهی اجتماعی یاد می شود . زمانی که تعداد زیادی از این گیاه در کنار یکدیگر قرار گیرد ، سرعت رشد آن افزایش می یابد نکته ی قابل توجه اینکه رنگ ها بر روند رشد بامبو تاثیر بسیاری دارند که در اینجا به تأثیر دو رنگ قرمز و مشکی اشاره می کنیم :

رنگ قرمز :
اصولا گیاه بامبو به رنگ های شاد به خصوص قرمز واکنش مثبتی نشان می دهد .
تجربه نشان داده که اگر مکان نگهداری این گیاه با رنگ های شاد مثل نارنجی و قرمز تزئین شده باشد ، برگ های این گیاه با سرعت بیشتری رشد می کنند و امکان زدن جوانه های بیشتری را فراهم می سازند . همچنین وجود رنگ های گرم در مکان نگهداری گل بابو ، طول عمر گیاه را افزایش می دهد .

رنگ مشکی :
ازآنجا که بامبو به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد ، رنگ مشکی تاثیر منفی بر روند رشد آن می گذارد و در صورتی که مدت زمان زیادی گیاه در معرض رنگ مشکی قرار گیرد ، پژمرده می شود و به تدریج از بین می رود.

مردم تایلند در مورد تعداد بامبو هایی که نگه می دارند ، اعتقاد خاصی دارند . آنها معتقدند که نگهداری تعداد دو شاخه ،نشانه ی عشق و ازدواج است .

سه شاخه نشانه ی خوشبختی ، پنج شاخه نشانه ی سلامتی ، هفت شاخه نشانه ی پولدار شدن و ثروت و نه شاخه نشانه ی خوش یمنی در تمام امور زندگی است.
گیاه بامبو به گونه های مختلفی تقسیم می شود که مهمترین آنها عبارتنداز:

۱٫ بامبوی جوانه: این نوع بامبو از قسمت های وسط ساقه تشکیل می شود . برگ ها ازجوانه ی کنار ساقه می رویند .
طول ساقه های نوع جوانه بین ۵۰تا۱۲۰ سانتی متر و رنگ برگ ها در این نوع ، سبز است .

۲٫ بامبوی برگ سبز : در این نوع بامبو ، رنگ برگ ها سبز پررنگ است و ارتفاع ساقه به ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می رسد .

۳٫ بامبوی طلایی : رنگ برگ ها در بامبوی طلایی ، سبز کم رنگ است که رگه های سبز پر رنگی در آن دیده می شود ، اما بعضی از انواع این گونه دارای برگ های سبز کم رنگ یکدست است.

۴٫ بامبوی سیلور ( ابلق ) : این گونه از بامبو دارای برگ هایی به رنگ سبز کم رنگ و پر رنگ است و طول ساقه ی آن به ۱۲۰ سانتی متر می رسد .

بامبو از نظر نوع پیچ نیز دارای تقسیم بندی می باشد :

۱٫ پیچ فنری :
یکی از پر طرفدارترین پیچهای بامبو می باشد و از نظر تعداد پیچ نیز به دسته های تک پیچ ، دو پیچ ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم می شود .
۲٫ پیچ o :
به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه o انگلیسی به این نام معروف شده است .

۳٫ پیچ s :
به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه s انگلیسی به این نام معروف شده است .

طرز تکثیر بامبو
با قلمه تکثیر می یابد.از هر جا که خواستید قلمه می زنید اما دیگر پیچ نمی خورد. تکثیر گیاه بامبو به روش قلمه زدن انجام می شود که در زیر توضیح داده شده است.

تکثیر به روش قلمه زدن :
از قسمت پایین ساقه ، بالای ریشه ، ۳ بند را در نظر بگیرید ، از وسط بند ۴ به بعد می توانید آن را قلمه بزنید . شما می توانید تعداد بند های بیشتری را انتخاب کنید ، اما اگر کمتر از سه بند داشته باشد ، ممکن است گیاه از بین برود . قسمت پایین ساقه را به صورت اریب، برش زده و قسمت بالای آن را به وسیله ی چسب مخصوص و یا شمع بپوشانید.

برش پایین ساقه : در این قسمت دقت کنید برش به وسیله ی یک تیغ یا قیچی تیز مخصوص گل انجام شود، در غیر این صورت ممکن است آوند های پایین ساقه دچار آسیب دیدگی گردد و در نتیجه گیاه از بین برود.

شمع زدن :
در هنگام شمع زدن باید دقت شود تمامی قسمت های بالای ساقه پوشیده شود و روی آن شمع ریخته نشود . معمولا ساقه پس از یک ماه ، ریشه و پس از دو ماه جوانه خواهد زد.

زمان قلمه زدن :
بامبو جزو گیاهانی است که در هر زمانی و فصلی می توان آن را قلمه زد

بامبو و پیشگیری از چروک:
برای نرم کردن و تقویت پوست، همچنین پیشگیری از بروز چروک، کارخانجات تولید لوازم آرایشی به استفاده از عصاره گیاه بامبو رو آورده اند. جالب است بدانید این گیاه زیبا که این روزها تقریبا در تمامی خانه ها نمونه ای از آن دیده می شود، گیاه پر کاربردی است که در هر مورد که فکرش را کنید، استفاده می شود.ساقه این گیاه نوعی ماده ترشح می کند که اصطلاحا به آن «اشک بامبو» می گویند. این شیره غنی از سیلیس یا اکسید سیلسیوم بوده که نقشی اساسی در سلامت و نگهداری از بافت پوستی بازی می کند. با افزایش سن میزان سیلسیوم بدن کاهش یافته و پوست به تدریج شل و خشک شده و چروک ها نمایان می شوند. پیری پوست نتیجه مستقیم کاهش سیلسیوم بدن است. برای مقابله با پیری پوست متخصصان توصیه می کنند به طور مداوم پوست را مرطوب کنید.اخیرا محققان موفق به تولید کرم ها، ژل های دوش و شیرپاک کن هایی از اشک بامبو شده اند که نه تنها پوست را مرطوب می کند بلکه سیلیس کافی به آن می رساند. جالب است بدانید که از بامبو در ساخت کرم های لایه بردار هم استفاده می شود.

فیبر بامبو در عین سخت بودن، تهاجمی نیست و می تواند در کنار برداشتن سلول های مرده به صورت، رنگی درخشان ببخشد. خواص دارویی بامبو بامبو غنی از سیلیس و مواد معدنی است که برای درمان روماتیسم بسیار خوب است. تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه واشنگتن استیت روی ۸ زن سالم نشان داده است انتخاب رژیمی با پایه جوانه بامبو می تواند سبب کاهش کلسترول بد خون شود. نکته دیگر اینکه بامبو جزو گیاهانی است که به طور سنتی در طب هندی و چینی استفاده می شده است. در سال ۲۰۰۳، وزیر بهداشت چین اعلام کرد برگ های بامبو منبع آنتی اکسیدان طبیعی بوده و می توان پس از بررسی آن را تبدیل به مکمل غذایی کرد.فواید و مضرات در کشاورزی گفته می شود بامبو خواص آنتی باکتریایی دارد به طوری که در برخی فرهنگ ها برای از بین بردن سموم خاک مورد استفاده قرار گرفته است. متاسفانه بامبو تنها خوبی ندارد. رشد سریع آن (برخی از انواع در ۲۴ ساعت یک قد رشد می کنند) در یک محیط می تواند سبب خفه شدن گیاهان دیگر شود. در ضمن این گیاه محل زندگی برخی حشرات مثل مالاریا و برخی ویروس ها مثل ویروس دنگو است. پس اگر در محل زندگی خود بامبو پرورش می دهید، بهتراست مراقب باشید.

 

       *******************

این گیاه در سراسر دنیا به گیاه شانس شهرت یافته است و در هیچ یک از کتب علمی دلیلی برای این موضوع ذکر نشده است

این گیاه در سراسر دنیا به گیاه شانس شهرت یافته است و در هیچ یک از کتب علمی دلیلی برای این موضوع ذکر نشده است. به‌علت کم توقع بودن و مقاومت آن در برابر شرایط جوی مختلف به‌جز سرما و رشد کردن در آب، خاک، سنگ قلوه، پوکه صنعتی و در نور نسبتا کم و نور غیر مستقیم محبوبیت زیادی دارد. حلقوی بودن انتهای ساقه آن نیز بر زیبایی این گیاه افزوده است.

 

 

● طریقه نگهداری و پرورش آن در آپارتمان:

یکی از عواملی که سبب شده است تا نگهداری لاکی بامبو در خانه‌ طرفداران بسیاری داشته باشد، سهولت پرورش و نگهداری آن است. ساقه‌های آن را در گلدانی با آب بدون کلر قرار دهید و اطراف ساقه‌ها را با دانه‌های لیکا (پوکه صنعتی) بپوشانید تا در درون گلدان به‌طور شکیل بایستد. خاصیت دانه‌های لیکا این است که به‌دلیل پخته شدن در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد، عاری از هر گونه آفت و بیماری است و به علت متخلل بودن، رطوبت را نیز در خود نگه می‌دارد.

برای بالا و پایین نگهداشتن ساقه‌ها از دانه‌های لیکا به عنوان سطح اتکا و حایل استفاده کنید. چنانچه به مسافرت می‌روید ‌یا اصولا فراموشکار هستید، ‌دانه لیکا به خاطر داشتن خلل و فرج،‌ آب را به اندازه کافی در خود ذخیره کرده و رطوبت لازم را به گیاه می‌رساند. چنانچه از این گیاه مراقبت‌های ویژه‌ای که در زیر به آنها اشاره خواهد شد، به عمل آید، ارتفاعش تا حدود یک متر خواهد رسید و چندین سال عمر خواهد کرد.

 

 

● مراقبت از گیاه:

نور: نور مورد نیاز این گیاه نور غیر مستقیم، ‌یعنی نوری است که از پرده توری عبور کرده و فیلتر شده باشد، نور مستقیم آفتاب برای این گیاه زیان آور است.

درجه حرارت: بهترین درجه حرارت برای این گیاه دمای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. ناگفته نماند که این گیاه دمای متغیر را نیز تحمل می‌کند.

آبیاری: آبی را که برای آبیاری این گیاه استفاده می‌کنید باید به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی در گوشه‌ای قرار دهید تا کلر و فلوراید آن خارج شود. برای تهیه آن ظرفی را از آب پر کنید و به مدت ۲۴ ساعت در گوشه‌ای قرار دهید تا مواد مذکور از آن خارج شوند و دمای آب نیز با دمای اتاق یکسان شود. برای جلوگیری از بو گرفتن آب و گندزدایی می‌توانید یک تکه ذغال را شسته و در آن بیندازید. توصیه می‌شود برای رسیدن سریع و راحت آب و مواد غذایی به ساقه و برگ‌ها از گلدان‌های استوانه شکل(لوله‌ای) که گیاه را مستقیم در داخل گلدان نگاه می‌دارد استفاده کنید. بهتر است شیشه گلدان رنگی باشد تا نور به ریشه‌ گیاه اصابت نکند.

در هنگام تعویض آب گلدان، دانه‌های لیکا و ساقه گیاه نیز به خوبی شست‌وشو داده شوند. این کار بایستی در محیطی سربسته که هوا در آن جریان ندارد، انجام شود. اگر گیاه را در خاک کاشته‌اید خاک باید در فاصله دو آبیاری مرطوب بماند. معمولا آب شور و آبی که کلسیم و منیزیم اضافی دارد، ‌ممکن است در روند رشد این گیاه اختلالاتی به وجود بیاورد. این اختلالات به صورت بروز رنگ‌های زرد یا قهوه‌ای در لبه برگ‌ها نمایان می‌شوند.

کود: تنها زمانی به این گیاه کود بدهید که برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن کرده باشد زیرا کودهای ترکیبی حاوی مقدار زیادی نمک و فسفر هستند که می‌توانند منجر به سوختن برگ‌ها شود.

بنابراین بهتر است از کودهای ارگانیک یا کود مخصوص این گیاه (bamboo food) استفاده کنید، به بیانی دیگر مضرات کود دادن زیاد بیشتر از کود ندادن است. چنانچه ساقه گیاه بیش از حد به زردی گرایید نشان آن است که به گیاه بیش از اندازه کود داده شده است. در این صورت فورا آب آن را عوض کنید و تا یک ماه به آن غذا ندهید.

خاک: اگر می‌خواهید گیاه را در خاک بکارید، خاک مناسب باید به نسبت مساوی از خاک برگ مرغوب یا پیت موس،‌ خاک باغچه، دانه‌های ریز لیکا یا پرلیت و مقداری پودر قارچ کش ترکیب شده باشد تا زهکشی به‌خوبی انجام شود و گیاه از گزند قارچ گرفتگی نیز در امان بماند. گیاه کاشته شده در درون خاک نیازی به کود ندارد به شرط آنکه خاک ترکیبات مناسب و مواد مغذی کافی داشته باشد.

روش تکثیر: برای تکثیر این گیاه از روش قلمه‌زنی ساقه‌ای استفاده کنید. به این صورت که از زیر بند گیاه (برآمدگی روی ساقه) با وسیله‌ای تیز یک قلمه را به اندازه دلخواه (که حداقل سه بند یا گره روی قلمه باشد) ببرید. محل بریدگی را در ساقه اصلی با گرد زغال یا خاکستر سیگار بپوشانید تا شیره گیاه نتواند از آن خارج شود. بهترین فصل برای تکثیر این گیاه بهار یا تابستان و دمای مناسب حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. چنانچه نکات فوق رعایت شوند قلمه‌های این گیاه در آب، درون دانه‌های لیکا و آب ریشه‌دار می‌شوند، ولی ریشه‌دار شدن قلمه در درون دانه‌های لیکا و آب مطمئن‌تر است.

 

 

● طریقه حلقوی کردن ساقه گیاه:

این گیاه را به چند طریق می‌توان به صورت حلقوی درآورد. در اینجا به بیان یک روش آن می‌پردازیم. قالبی ساخته شده از پلاستیک روشن ناودانی شکل را که حالت فنری و ارتجاعی دارد و به شکل تقریبیS که نور به خوبی از آن عبور می‌کند، به تنه گیاه مادر، که قطور است، می‌بندید و سپس پاجوشی را که از کنار مادر روییده و بلند شده و هنوز جوان است و ساقه آن نرم است را از این قالب پلاستیکی عبور دهید و پس از گذشت مدتی پاجوش جوان درون قالب، ضمن رشد، فرم گرفته و حلقوی شکل می‌شود. پس از اطمینان از فرم گرفتن و عادت نمودن شاخه جوان به این فرم در قالب،‌آن را از پایه ببرید. لازم به یادآوری است که قالب مزبور حالت فنری داشته و می‌توان حلقه ایجاد شده در گیاه را جمع‌تر یا بازتر فرم داد.

شما هم می‌توانید قسمت بالایی ساقه بامبو را اگر خیلی بلند شده (بیشتر از ۸ تا ۱۰ بند) به طریقی که در تصویر نشان داده شده است و برایتان توضیح می‌دهیم به شکلی تازه‌ حالت دهید و به‌صورت زیگزاگ و اصطلاحا (۷و۸) با بست‌هایی پلاستیکی که شبیه کمربند کوچکی بوده و عملکرد آن نیز عین کمربند بوده و باز و بسته می‌گردد و برای به‌هم بستن سیم‌های برق به‌کار می‌رود و به‌ نام بست‌های کمربندی، عرضه می‌شود خریداری کنید. مواظب باشید با آزمایش سعی کنید حدود توانایی خم شدن ساقه را در دستان خود درک و لمس کنید تا هنگام بستن کمربند، فشار زیادی به ساقه وارد نکنید که موجب شکستن آن شود. مقدار فشار وارده به ساقه جهت خم کردن بایستی در طول چند هفته یکبار با کشیدن یک بند از کمربند به‌ جلو و با دقت کامل به‌ منظور جلوگیری از شکستن ساقه و فرم دادن به آن انجام پذیرد. بدیهی است پس از گذشت یکسال چنانچه ساقه فرم دلخواه شما را به‌ خود گرفته باشد می‌توانید نسبت به باز کردن بست‌ها اقدام کنید.

 

        *******************

گل بامبو – تکثیر و نگهداری کامل گل لاکی بامبو خوش شانس با عکس

اشنایی با گل بامبو خوش شانس تکثیر و نگهداری همراه با عکس

لاکی بامبو – بامبو خوش شانس

 
گیاهشناسی:
گیاهی که امروز به بامبو یا بامبوخوش‌شانس معروف است در واقع اصلا از خانواده نی‌ها یا خیزران‌ها نیست و از تیره Dracaena است با نام علمی Dracaena sanderiana و به اسامی تجاری دیگری مانند دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته می‌شود.
این گیاه بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی است. این گیاهان در بوته‌های به هم فشرده رشد میکنند و ارتفاعی بالاتر از ۱.۵ متر میتوانند داشته‌باشند. معمولا برگها به درازای ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض تا ۴ یا ۵ سانتی‌متری به رنگ سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد دیده‌میشوند. امروزه در جهان به عنوان گیاه تزئینی چینی معرفی و بازاریابی میشود ولی در واقع اینچنین نیست و این گیاه بومی اغلب نقاط آسیا نیست.

انواع گیاه بامبو : به گونه های مختلفی تقسیم می شود که مهمترین آنها عبارتنداز:

۱٫ گل بامبوی جوانه: این نوع بامبو از قسمت های وسط ساقه تشکیل می شود . برگ ها ازجوانه ی کنار ساقه می رویند .
طول ساقه های نوع جوانه بین ۵۰تا۱۲۰ سانتی متر و رنگ برگ ها در این نوع ، سبز است .

۲٫ گل بامبوی برگ سبز : در این نوع بامبو ، رنگ برگ ها سبز پررنگ است و ارتفاع ساقه به ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی متر می رسد .

۳٫ گل بامبوی طلایی : رنگ برگ ها در بامبوی طلایی ، سبز کم رنگ است که رگه های سبز پر رنگی در آن دیده می شود ، اما بعضی از انواع این گونه دارای برگ های سبز کم رنگ یکدست است.

۴٫ گل بامبوی سیلور ( ابلق ) : این گونه از بامبو دارای برگ هایی به رنگ سبز کم رنگ و پر رنگ است و طول ساقه ی آن به ۱۲۰ سانتی متر می رسد .

جنگل درختان بامبو

درختان بامبو

گل بامبو از نظر نوع پیچ نیز دارای تقسیم بندی می باشد :

۱٫ پیچ فنری :
یکی از پر طرفدارترین پیچهای بامبو می باشد و از نظر تعداد پیچ نیز به دسته های تک پیچ ، دو پیچ ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم می شود .
۲٫ پیچ o :
به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه o انگلیسی به این نام معروف شده است .

۳٫ پیچ s :
به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه s انگلیسی به این نام معروف شده است .

کشت و کار و نگهداری گل بامبو :

گونه‌های مختلفی از دراسیناها در خانه‌ها نگهداری میشوند و بسیار مقاومت از خودشان نشان میدهند. و امروزه بامبوها به دلیل سادگی نگهداری و زیبایی نسبی بسیار پرطرفدار هستند. علاوه بر اینها از آنجا که در فرهنگ فنگ‌شویی معتقدند که این گیاه شانس به ارمغان می‌آورد بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

بامبو با شرایط آب و هوایی ثابت، سازگار است. از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می وزد، خودداری کنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید، چرا که این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جایی ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ های آن شود.

از بامبو به عنوان گیاهی اجتماعی یاد می شود . زمانی که تعداد زیادی از این گیاه در کنار یکدیگر قرار گیرد ، سرعت رشد آن افزایش می یابد

گل بامبو ابلق

گل بامبو ابلق

تاثیر رنگ ها بر روند رشد گل بامبو

رنگ قرمز : اصولا گیاه بامبو به رنگ های شاد به خصوص قرمز واکنش مثبتی نشان می دهد .
تجربه نشان داده که اگر مکان نگهداری این گیاه با رنگ های شاد مثل نارنجی و قرمز تزئین شده باشد ، برگ های این گیاه با سرعت بیشتری رشد می کنند و امکان زدن جوانه های بیشتری را فراهم می سازند . همچنین وجود رنگ های گرم در مکان نگهداری گل بابو ، طول عمر گیاه را افزایش می دهد .

رنگ مشکی : ازآنجا که بامبو به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد ، رنگ مشکی تاثیر منفی بر روند رشد آن می گذارد و در صورتی که مدت زمان زیادی گیاه در معرض رنگ مشکی قرار گیرد ، پژمرده می شود و به تدریج از بین می رود.

نور بامبو : روی هم رفته نور غیر مستقیم برای این گیاهان بهتر است چرا که در نور مستقیم برگها دچار سوختگی شده و زرد میشوند.

خاک گل بامبو : این گیاه توانایی زندگی در خاک را دارد ولی رایج شده‌است که در آب نگهداری و فروخته میشود. و خود گیاه هم مشکلی با این مساله ندارد و به خوبی در آب زندگی میکند.

گیاه بامبو فقط در خاک های مخصوص می تواند به زندگی ادامه دهد . از خصوصیات این نوع خاک ها ، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می توان نام برد . رشد بامبو در این خاک ها افزایش می یابد.

کاشت و پرورش بامبو در خاک

بامبو در خاک

گل بامبو در خاک ژله ای :
به منظور نگهداری گیاه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه کند .حدودا دو ماه ونیم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می توان آن را داخل خاک های ژله ای قرار داد . در زمان هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید ، بامبو را داخل آب نگهداری کنید . لازم به ذکر است در این روش نگهداری ، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می شود .

آب: در روش نگهداری بامبو در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد ، بلکه باید فقط ۳ تا ۵ بند پایین آن در آب باشد . اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد ، ریشه تمام سطح ساقه را می پوشاند و این از زیبایی گیاه می کاهد.  بهتر است آب بامبو را هر دو هفته یا حداکثر یک ماه عوض کرد.

آب استفاده شده باید آب سبک بوده و فلوراید آب کم باشد، در واقع بهتر است از آبهای دستگاههای تصفیه آب خانگی یا از چشمه‌های طبیعی که میدانیم آبشان سبک است استفاده کرد. (در مناطق کوهستانی آب شرب لوله‌های آب شهری سنگین است و در صورت استفاده برای بامبو نتایجی مانند زرد شدن برگها و تنه گیاه یا رشد بسیار کم و عدم طراوت لازم را به همراه دارد.).

همچنین کلر زیاد در آب برای بامبو مشکل ایجاد میکند.

بامبو  گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می کند

دما: دمای آب بهتر است بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد حفظ شود و این گیاه به خوبی در دمای معمولی خانه‌ها از بهار تا زمستان هماهنگی پیدا میکند.

کود مناسب گل بامبو :

برای بامبو مانند هر گیاه دیگری عناصر مورد نیازش را میتوان از طریق کودهای کامل فراهم کرد. کودهایی که عناصر پر مصرف و کم مصرف را داشته‌باشند. و به صورت ماهانه در آب گلدان بامبو حل میشود.  (قطره‌های اختصاصی برای بامبو هم در واقع همین کودهای شیمیایی کامل هستند و هیچ مارک یا برند خاصی بر دیگری ارجحیت بسیار زیادی نمیتواند داشته باشد.)

گل بامبو

گل بامبو

روشهای پیچ دادن ساقه گل بامبو :

اصولا از وقتی این گیاه به صورت فرم داده شده عرضه شد ارزش اقتصادی پیدا کرد. چند روش برای پیچ دادن به این گیاه وجود دارد که اغلب در محیطهای گرم و مرطوب قابل اجرا هستند. زیرا در چنین محیطی گیاه با سرعت بیشتری رشد میکند و زمان لازم برای پیچ دادن کمتر است.

تئوری اول :
گیاه را در محیط تاریکی پرورش میدهند که نور پرشدت مصنوعی روی گیاه متمرکز میشود (مانند یک لامپ هالوژن) سپس این نور حرکت میکند و گیاه در تعقیب نور حرکت مارپیچی انجام میدهد و ساقه فرم Spiral را مارپیچی پیدا میکند.
برای این منظور، جعبه ای را انتخاب کنید که از گیاهان بامبوی شما بلندتر باشد. انتها و یک سمت آن را ببرید و داخل گلدان حاوی بامبوها قرار دهید. جعبه را طوری روی گیاه قرار دهید که قسمتی را که بریده اید به سمت پنجره باشد. بالای جعبه و سه طرف دیگر آن نیز پوشیده باشد. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که ساقه گیاه به سمت نور خم شده و به آن سمت گرایش دارد. بعد از اینکه چرخش محسوسی در ساقه گیاه پدید آمد، آرام آرام گلدان را حدود دوسانت بچرخانید. گیاه همچنان به سمت نور خواهد چرخید و اگر شما هر بار گلدان را آرام بچرخانید ، بعد از مدت زمانی شاهد بامبوی پیچ دار زیبایی خواهید بود. گیاه بامبو رشد بسیار کمی دارد ( حدود ۳ تا ۹ سانت در سال) بنابراین این عمل احتمالا مدت زیادی طول خواهد کشید.

تئوری دوم : گیاه را در قالبهای شفافی پرورش میدهند که قابلیت باز شدن دارد وقتی گیاه در قالب پیچ داده شده رشد کرد و به شکل دلخواه رسید قالب را برمیدارند.

تئوری سوم : گیاه را به طور مداوم با دست فرم میدهند.

تئوری چهارم:
منبع نور را فقط از یک جهت ثابت نگه میدارند و هر روز گیاه را در ظرفش میچرخانند، چون گیاه خاصیت نورجذبی دارند و به طرف نور چرخش میکنند این کار موجب پدیدار شدن حالت مارپیچی میشوند.
تئوری پنجم:
گیاه بامبو را به مدت طولانی حدود یک ماه خارج از آب ولی در شرایط رطوبتی ۹۰درصد نگهداری میکنند. گیاه نمی‌میرد ولی بدنش نرم و منعطف میشود در این زمان بامبوها را به قالبها می‌بندند و دوباره به آن آب میدهند. وقتی آوندها دوباره بازسازی شدند گیاه سفت و محکم شده و حالت قالب را به خود میگیرد.

 پیچ دادن و بافتن ساقه گل بامبو

پیچ دادن ساقه گل بامبو

مرتب و هرس کردن گل بامبو

شما می‌توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه‌های این گیاه را مرتب و هرس کنید. هرس کردن به موقع و صحیح به رشد و شاداب ماندن این گیاه کمک زیادی می‌کند. قیچی و وسیله‌ای که قصد دارید گیاه را با آن هرس کنید باید کاملا تمیز و تیز باشد تا هم بیماری به گیاه منتقل نشود و هم در محل برش اثری از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانید یک هرس سالم و تمیز را انجام دهید. میزان ساقه‌های بامبو در دسته بامبویی که در خانه دارید رشد نخواهد کرد بلکه ارتفاع بامبوها در اثر رویش و جوانه زدن برگ‌های بامبو و پیچ ها افزایش می‌یابد. ممکن است تا مدتی تمایل نداشته باشید که ساقه‌ها را کوتاه کنید تا ارتفاع بامبوهای شما افزایش یابد اما پس از مدتی که ارتفاع بامبوها بیش از حد زیاد شود این کار لازم است.

زمانی که مقداری از ساقه‌ بامبو را برش بزنید و هرس می‌کنید برگ‌ها و در نتیجه ارتفاع بامبو باز می‌تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اینکه ساقه رشد کند. آن قسمت از ساقه که از بامبو جدا کرده‌اید را می‌توانید در خاک یا آب قرار دهید زیرا هر کدام یک قلمه جدید بامبو هستند پس از مدتی ساقه‌های قطع شده یا همان قلمه ها می‌توانند رشد ‌کنند و جوانه بزنند و به این ترتیب می‌توانید یک دسته بامبو جدید داشته باشید.

هرس کردن را با بریدن مقدار کمی از ساقه بامبو شروع کنید و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود می‌توانید یک قطعه کوچک دیگر از بامبو را از ساقه جدا نمائید. برگ‌ها و جوانه‌های بامبو تا زمانی رشد می‌کنند که ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همین دلیل است که گیاه بامبو وقتی بیش از حد بلند و سنگین شود نیاز به هرس شدن پیدا می‌کند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاک و هم در آب قرار دهید.

با باقی گذاشتن یک یا دو پیچ بر ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شکوفایی جدید و سریع تر تشویق کنید. مرتب کردن گیاه هم چنین سبب می شود که جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب کردن رشد کند. اگر نمی خواهید که گیاه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود باید در محل برش مقداری پارافین بمالید و آن قسمت را مسدود کنید.

هرس و بریدن بامبو

گل بامبو

تکثیر ، قلمه زدن و ازدیاد گل بامبو :

در محیط طبیعی این گیاه بیشتر به صورت پاجوش تکثیر میشود ولی قلمه آن بسیار ساده است و کافی است طولی بیشتر از ۲۰ سانتی متر را برید و در گلدان جدید گذاشت. در صورت محافظت از بیماریها و فراهم نمودن کیفیت محل لازم، قلمه جدید در حدود یک ماه ریشه تولید میکند و جوانه‌های جدید آن ظاهر میشوند.

در تکثیر گیاه است بهتر است قلمه را از ۲ تا ۵ سانتی متر از زیر گره ساقه جدا کنید.  قلمه ها بهتر است بالای سه گره داشته باشند . گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی بوجود می آید. به همین دلیل مهم است که آن را طوری کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند که باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد. این امر مهم نیست شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید.

محل بریدگی را در ساقه اصلی با گرد زغال یا خاکستر سیگار بپوشانید تا شیره گیاه نتواند از آن خارج شود. بهترین فصل برای تکثیر این گیاه بهار یا تابستان و دمای مناسب حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. چنانچه نکات فوق رعایت شوند قلمه‌های این گیاه در آب، درون دانه‌های لیکا و آب ریشه‌دار می‌شوند، ولی ریشه‌دار شدن قلمه در درون دانه‌های لیکا و آب مطمئن‌تر است.

تکثیر ازدیاد قلمه زدن لاکی بامبو

لاکی بامبو

**********************

بامبو (Lucky Bamboo)

اين گياه بومي مناطق استوايي غرب آفريقا و نواحي كوچكي از آسياي جنوبي شرقي است .بامبو ساقه اي باريك دارد، در بوته هاي بهم فشرده رشد مي كند و به ارتفاعي بيش از ۵/۱ متر مي رسد. امروز بامبوها به دليل سادگي نگهداري و زيبايي خاصي كه دارند بسيار پرطرفدار هستند و مكان هاي مختلف داخل آپارتمان مي توان آنها را به كار برد.

عوامل مؤثر در نگهداري بامبو:

۱نور: اين گياه به نور غيرمستقيم نياز دارد و در نور مستقيم برگها دچار سوختگي شده و زرد مي شوند. بهترين نور، براي بامبو نوري است كه از فاصله ۳ متري از پنجره هايي كه جلوي آن پرده كشيده شده است به گياه بتابد.

۲. دمابهتر است بامبو را در دماي ۲۲-۱۸ درجه سانتي گراد نگهداري كرد، اين گياه با آب و هواي ثابت سازگار است و بايد از نگهداري آن مقابل باد كولر، نزديك بخاري و شومينه و يا جلو دري كه به فضاي آزاد راه دارد و گاهي اوقات از آن نسيم وارد مي شود خودداري كرد.

۳. آب: اگر چه اين گياه توانايي كاشت در خاك را دارد ولي معمولاً در آب نگهداري مي شود و به خوبي رشد مي كند بايد توجه داشت كه نبايد تمام ساقه بامبو را در آب قرارداد بلكه فقط بايد ۳تا ۵ بند پائين آن در آب باشد. در غير اينصورت، ريشه تمام قسمتي از ساقه كه در آب هست را فرا مي گيرد و از زيبايي گياه كم مي شود.

آب مورد استفاده بايد آب جوشيده سرد شده و يا آبي كه حدود ۲ ساعت كنار گذاشته شده و كلر آن از بين رفته است باشد زيرا آب لوله كشي حاوي مقادير زيادي كلر و فلورايد مي باشد كه براي گياه بسيار مضر است و سبب زرد شدن برگها مي گردد. همچنين لازم است هر دو هفته يكبار آب بامبو را عوض كرد زيرا بامبو با جذب املاح موجود در آب به رشد خود ادامه مي دهد و با تعويض آب در واقع املاح مورد نياز در اختيار گياه قرار 
مي گيرد و گياه رشد سريع تري خواهد داشت.

لازم به ذكر است كه از خاك ژله اي نيز براي نگهداري بامبو مي توان استفاده كرد اما ابتدا بايد بامبو را داخل آب ريشه دار نمود و سپس در داخل خاك ژله اي قرارداد.

۴. رطوبت هوا: گياه بامبو با رطوبت معمولي هواي داخل ساختمان نيز سازگار است اما جهت رشد بهترمي توان در زمان هاي مختلف برگهاي گياه را با آب ملايم اسپري نمود.

 
۵.تغذيه: در مورد بامبو نيز مانند گياهان آپارتماني مي توان جهت تأمين عناصر غذايي مورد نياز از كودهاي كامل و يا قطره هاي اختصاصي بامبو استفاده كرده و به صورت ماهيانه در آب ظرف بامبو حل نمود.

۶. عوامل بيماريزا: جهت جلوگيري از شيوع قارچها در ظرف بامبو، به هنگام تعويض آب، بايد ظرف را با مواد ضدعفوني كننده مانند وايتكس ضدعفوني كرد و اجازه نداد آب سبزه ببندد يا كدر شود. قارچهاي پودري سياه رنگ روي برگها را با قارچكش ها ضدعفوني كنيد و در هنگام خريد بامبو دقت كنيد گياه عاري از علائم قارچها شامل كپك زدگي و خوردگيهاي لزج مانند بر روي ساقه و سفيدك ها و سياهك ها بر روي برگها باشد . در صورتي كه گياه دچار پوسيدگي ساقه شده و ساقه به رنگ زرد در آمد و لهيده شد به علت از بين رفتن آوندها و عدم توانايي ساقه در جذب آب، خطر مرگ گل و گياه را تهديد مي كند از اين رو بايد ساقه را بالاتر از محل پوشيدگي بريد تا آوندهاي سالم مشاهده شوند و سطح برش سفيد و سالم ديده شود. زرد شدن زود به زود آب نيز نشانه بيماري گياه مي باشد و نياز به بررسي گياه دارد.

۷. هرس بامبوتوجه داشته باشيد ميزان ساقه هاي بامبو در دسته بامبوهايي كه داريد رشد نخواهد كرد بلكه ارتفاع بامبوها در اثر رويش و جوانه زدن برگهاي بامبو افزايش مي يابد. زماني كه ساقه هاي بامبو بيش از حد بلند مي شوند نيازي به كوتاه شدن دارند. هرس كردن به موقع و صحيح، به رشد و شادابي گياه كمك مي كند، البته ممكن است تا زماني كه ارتفاع بامبو افزايش نيافته است تمايل به كوتاه كردن ساقه ها نداشته باشيد اما پس از مدتي كه ارتفاع بيش از حد زياد شده و گياه سنگين گردد اين كار لازم است. زماني كه مقداري از ساقه بامبو را برش مي زنيد و هرس مي كنيد برگها و در نتيجه ارتفاع بامبو بازهم ميتواند به رشد خود ادامه دهد البته بدون آنكه ساقه رشد كند. آن قسمت از ساقه كه جدا شده است را به عنوان قلمه مي توانيد در آب ريشه دار كنيد.

با باقي گذاشتن يك يا دو پيچ بر ساقه بامبو ، رشد جديد گياه آغاز شده و گياه متراكم تر از زمان قبل از هرس و رشد خواهد كرد. در صورتي كه متمايل به ادامه رشد گياه هرس شده نيستند در محل برش كمي پارافين بماليد و آن را مسدود كنيد. همچنين قيچي و يا هر وسيله اي كه براي هرس به كار مي رود بايد كاملاً تميز و تيز باشد.

۸ . روش تكثير: براي تهيه قلمه مي توان ساقه هاي تازه را به طول ۲۰ سانتي متر يا بيشتر با استفاده از چاقو يا قيچي تيز ار زير بند بريد و از گياه اصلي جدا كرد و جهت ريشه زايي در آب تميز و تازه قرارداد. همچنين از طريق جدا كردن پاجوش هايي كه از اطراف گياه مي رويند و ريشه دار كردن آن نيز تكثير مي شود.

تذكر: از جابجا كردن گياه بامبو در داخل ساختمان بپرهيزيد زيرا گياه بعد از مدتي به مكاني كه در آن قراردارد عادت مي كند و جابجايي ممكن است باعث وارد شدن استرس به گياه و زرد شدن برگها گردد.


 

********************

بیماریها و آفات گل بامبو :

بامبو با شرایط آب و هوایی ثابت، سازگار است. از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می وزد، خودداری کنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید، چرا که این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می کند و جا به جایی ممکن است ضربه ی جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ های آن شود.

گیاه بامبو با اینکه گیاه بسیار مقاومی است باز هم احتمال بیمار شدنش وجود دارد. یکی از موارد تشخیص بیمار بودن گیاه بامیو ای است که آبی که گیاه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و کدر می شود. در چنین مواقعی باید راهکار درمانی را از یک کارشناس جویا شوید.

شیره دار شدن و چسبناک شدن برگها علامت وجود شته‌ها و یا آفات مکنده‌ی دیگری است که شیره گیاهی را میمکند و باقی مانده آن روی برگ میماند و محل تجمع قارچهای اغب سیاه رنگی شبیه دوده میشود. برای درمان باید با سمومی که علیه آفات مکنده هستند سم پاشی شود. مانند مالاتیون یا متاسیستوکس و …

زرد شدن برگها هم در اثر فشاری است که آفت وارده آورده و گیاه را ضعیف کرده‌است. بهتر است پس از سم پاشی کودیاری گیاه به تاخیر نیافتد و مرتبا حداقل ماهانه یکبار کود کامل به گیاه باید داد.

قارچها و گل بامبو : اصولا محیط مرطوب و گرم بهترین محل برای رشد قارچهاست بنابراین گلدان بامبو میتواند به راحتی آلوده به قارچهای فسادآور بشوند که روی تنه و برگهای گیاه فعالیت بکنند و موجود فساد بامبوها بشوند. برای جلوگیری از شیوع قارچها سعی کنید ظرف بامبو را هنگام تعویض آب با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و… ضدعفونی کنید. نگذارید آب سبزه ببندد یا کدر بشوند.
قارچهای سیاه پودری روی برگها را با قارچکشها میتوان از بین برد.
در انتخاب و خرید بامبو دقت کنید تا گیاهی که میخرید سالم و عاری از قارچها باشد. علایمی مانند کپک زدگی روی ساقه. خوردگیهای لزج مانند روی ساقه و سفیدکها و سیاهکهای روی برگها علایم قارچها هستند.

زرد شدن و پوسیدن بامبو

گل بامبو

برطرف کردن عیوب گل بامبو :

در مقایسه با سایر گیاهان- بامبو گیاهی است که واقعا به مراقبت کمی احتیاج دارد. فقط آب آن را عوض کنید، در معرض نور ملایم قرار دهید و هر از گاهی کود بسیار کمی به آن بدهید. اما بعضی اوقات ممکن است گیاه شما با مشکلاتی روبه رو شود . در پائین مشکلاتی را که ممکن است گیاه با آن درگیر شود و راه های برطرف کردن آن، آورده شده است:

اگر گل بامبو دچار پوسیدگی ساقه شد چه باید کرد؟
در محل پوسیدگی ساقه که به رنگ زرد در می‌آید و لهیده مانند میشود، آوندها از بین میروند و گیاه دیگر نمیتواند آب به قسمتهای بالایی برساند. و خطر مرگ کل گیاه را تهدید میکند. بنابراین ساقه را باید بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند (سطح برش سفید و سالم دیده شود).

* برگ بالائی قهوه ای شده است: در آب گیاه، فلوراید وجود دارد و یا محیط اطراف آن خشک است. برای حل این مشگل ، اگر از آب لوله کشی برای گیاه استفاده کنید، آن را حتماً تصفیه کنید. اگر از کودهای شیمیایی استفاده میکنید ، فوراً آب گیاه را عوض کنید وتا چند ماه اصلا به گیاه کود ندهید. رطوبت اندک نیز به قهوه ای شدن برگ های بالایی کمک میکند. فراموش نکنید که بامبو گیاهی است استوایی وعاشق رطوبت بالا. اما به این معنی نیست که گیاه را مکرراً آبیاری کنید چرا که در حقیقت برگ ها آب ندارند نه ساقه!
* برگها زرد شده اند: نور زیاد است و یا از کود شیمیایی استفاده شده است. فوراً آب گیاه را عوض کنید ، محل گیاه را دورتر از نور قرار دهید و برای مدتی به گیاه کود ندهید.
*ساقه ها از پائین شروع به زرد شدن می کنند: احتمالاً بیش از اندازه به گیاه کود داده شده است. متاسفانه در این حالت کار زیادی از دست شما ساخته نیست. در این حالت فوراً آب گیاه را عوض کنید و اصلا به آن کود و یا مواد مغذی ندهید. اما شانس گیاه برای دوباره ترمیم شدن بسیار کم است. در این حالت می توانید ساقه را از محلی که زرد شده ببرید و دوباره آن را در آب قرار دهید تا ریشه تشکیل شود. اما اگر بین چندین بامبوی موجود، این اتفاق فقط برای یکی از آنها افتاد و یکی از آنها زرد شد، می توانید همان را از مجموعه بامبوها خارج کنید.
* ساقه ها قهوه ای یا خمیده می شوند: ریشه ها فاسد شده اند. احتمالاً به دلیل کود دادن بیش از حد گیاه و یا آبیاری بیش از اندازه خاک گیاه است. در این حالت برای ریشه ها هیچ کاری نمی توانید انجام دهید و تنها کاری که می توان انجام داد این است که ساقه گیاه را بریده و آن را دوباره در آب قرار دهید تا مجدداً ریشه ها تشکیل شوند.

– حشرات( و یا کرم در آب به وجود آمده یا اجزاء سفید رنگ پائین ساقه را گرفته اند ): در این حالت گیاهان را از گلدان خارج کرده و و در ظرفی که حاوی چند قطره مایع ظرفشوئی است قرار دهید. سپس گیاه را خارج کرده، کامل خشک کرده و با آب خوب بشوئید. گلدان گیاه،سنگ های تزئینی و تیله ها را هم کاملا شسته، مجدداً گلدان را پر از آب نموده و گیاه را داخل آن قرار دهید.
* جلبک در آب به وجود آمده است: نور یا کود شیمیایی زیاد به گیاه رسیده است.در این مورد ، اگر از کود گیاهی استفاده می کنید، گلدان مات بهتر است. ساقه، گلدان و سنگ های تزئینی را به دقت بشوئید ، گلدان را مجدداً پر از آب کرده و گیاه را داخل آن قرار دهید

آفات و بیماری های بامبو

لاکی بامبو

جواب چند سوال در مورد گیاه بامبو:

اگر پژمردگی و زرد شدن در تمام برگها مشاهده میشود احتمالا باید مشکل از آب بامبو باشد. یعنی آب به برگها نمیرسد. یا کیفیت مطلوبی ندارد. اگر ساقه سالم باشد و ریشه‌ها تندرست باشند احتمالا کیفیت آب خوب نیست. (سنگین است. آلودگی دارد. کلر زیادی دارد و …) و اگر نه آب خوب است و سافه و ریشه هم سالم هستند. باید دنبال عوامل محیطی دیگر مانند نور، دما یا آفات و بیماریها بود.

من یک شاخه بامبو خریدم بعد از چند روز به دلیل داشتن قارچ در ساقه ته آن لزج و سیاه است .بعد از جایی که خراب شده بود ساقه را کوتاه کردم ولی هنوز همان مشکل قبل را دارد ؟
ج:

شما باید ساقه را از جایی قطع کنید که بافت سفید رنگ (مایل به شیری یا زرد روشن) کاملا به وضوح نمایان شود و دیگر لکه‌های قهوه‌ای یا زرد روی آوندها وجود نداشته باشد. حتی ذره‌ای قارچهای فعال روی آوندها بماند گسترش خواهد یافت و جلوی رشد گیاه را خواهد گرفت.
اگر قطع کرد ساقه جواب نداد باید از قارچ کشها استفاده کنید. مانند بنومیل. کارتان و … (ترکیبات گوگرد طبیعی هم خاصیت قارچ کشی دارند)
بسته به دوز سم روی بامبو قارچ کشی کنید. بسیار باید احتیاط کنید که به گیاه صدمه نرسد. سم را خارج از آب استفاده کنید و اشکالی ندارد که بامبو تا ۲۴ ساعت هم بیرون آب بماند. سعی کنید قسمتهای آلوده را بهتر سم پاشی کنید.

روی برگهای گیاه من وبیشتر در زیر آن پر شده از دانه های قهوه ای که همراه باتار هایی شبیه تار عنکبوت است در ضمن بر گها حالت دانه دانه زرد رنگ به خود گرفته اندلطفا راهنمایی بفرمایید؟
ج:

حشرات بسیار زیر قهوه‌ای یا سیاه رنگ که معمولا پشت برگ تجمع میکنند و تار میتنند اصولا باید از کنه‌ها باشند.
شما بهتر است که از سموم کنه کش با دوز پایین استفاده کنید. (مثلا اگر دوز سم یک در هزار باشد به صورت نیم در هزار درست کنید.)

 

من چند شاخه بامبو خریدم موقع خرید بسیار شاداب بودن فروشنده گفت با قیچی باغبانی ازچند سانتی متر پایین ببرم بعد داخل آب بزارم البته ریشه نداده بودن منم همین کارو کردم واز اونجایی که شنیده بودم کود مایع واسه گیاه خوبه خونه یه بطری کود مایع داشتیم (محلول آبی رنگ)البته مخصوص محصولات باغی۶قطره از اونو داخل آبش ریختم پس از ۴روز متوجه شدم گیاه داره پژمرده میشه آب آوندها خشک شده و رگبرگها مشخه که چروک شده الان داخل آب خالی گذاشتم آیا امیدی به زنده شدن دوباره گیاه هست ؟
ج:

من ۲ عدد بامبو پیچ دار دارم (لاکی بامبو) و رشد ۸ ماهه آنها در آپارتمان با نور غیرمستقیم به رشد برگها با طول یک متر منجر شده است و به نظرم قد کشیدن بیشتر آنها از زیبایی آن کم می کند و قصد تکثیر آنها را دارم ۲ روش برای آن پیدا کرده ام یکی همان جدا کردن ۲۰ سانت از ساقه در انتهایی که ساقه ریشه داده است و یکی که در نمایشگاهی دیدم بامبو ها از بند آخری که پیچ خورده و به برگ متصل می شده قطع می کنند و تعدادی از برگها را جدا کرده تا قسمت بالایی گیاه در آب بتواند ریشه کند و قسمت ساقه بهمراه پیچش هم در آب باقی بماند تا در همان قسمت بالایی (پیچ) جوانه بزند.به نظر شما روش دوم را می توانم بکار بگیرم؟

تصاویری از مشکلات و بیماریهای گل بامبو :

نمونه‌ای از بیماریهای قارچی

ساقه آلوده شده به بیماری قارچی

ریشه‌های آلوده و بیمار

ساقه آلوده و بیمار

ساقه آلوده و بیمار

ساقه و ریشه آلوده و بیمار

ساقه سالم ولی کم آب که در آستانه بیماری قرار دارد

ساقه آلوده شده از درون و مغز ساقه

قسمت برش داده شده ساقه آلوده

برش قسمت آلوده ساقه

 

منابع :  – payamsalam.ir – funbees.ir – bartarinha.ir – bostane.ir – golestan-ali.com

 

 **************

7 نکته درباره نگهداری از بامبو

resized-ha542167

این این روزها گیاه بامبو یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود. البته این نوع بامبویی که در خانه‌ها نگهداری می‌شود و معمولا پرپیچ و تاب است، نوع خاصی از بامبو است که به «لاکی بامبو» شهرت دارد اما با نام علمی ‌«دراسینا» در جهان شناخته می‌شود. 
مهم‌ترین نکاتی که در مورد این نوع بامبو لازم است در نظر گرفته شود، نور کافی و آب تازه است و احتیاج به رسیدگی خاصی ندارد. البته بامبو برای رشد، خاک هم نمی‌خواهد. حتی می‌توان آن را در خاک‌های ژله‌ای نگهداری کرد اما برای رشد بهتر است از تقویت‌کننده‌های مایعی استفاده ‌شود که به آب بامبو اضافه می‌کنند و گل‌فروشی‌ها آن را «غذای بامبو» می‌نامند. 
بامبوها گیاهان بسیار حساسی هستند و در صورت کوچک‌ترین تماسی با موادشیمیایی مثلا مواد‌شوینده، نگهداری در هوای گرم، عدم تعویض آب، قرار گرفتن در مجاورت نور زیاد و گاهی بیماری، کم‌کم زرد می‌شوند و از بین می‌روند. به همین دلیل ظرف یا گلدانی که در آن نگهداری می‌شود باید ماهی یک بار شسته شود و قبل از آنکه گیاه در آن قرار گیرد، کاملا خشک شود. 
اگر نکات بالا را مدنظر قرار دهید و بامبو را در دمای 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید و باد مستقیم کولر نگه‌دارید و رطوبت لازم را برای آن فراهم کنید، پس از مدت 5 تا 7 ماه شاهد قد کشیدن عجیب این گیاه پیچ خورده و سرسبزی آن خواهید بود. 
بامبو برعکس بقیه گیاهان،‌ نگهداری می‌شود؛ یعنی وقتی نور کمتری به آن برسد، بیشتر در جستجوی نور قد می‌کشد و در تماس با نور زیاد و گرما از داخل می‌پوسد. 
تمیز نگه‌داشتن آب بامبو و با تعویض هفتگی تاثیر به سزایی در سلامت گیاه دارد. مقدار آب نیز باید تا اندازه‌ای باشد که تقریبا تا 5/2 سانتی‌متر بالاتر از انتهای پایینی ساقه قرار بگیرد. 
دو عامل برای زرد شدن بامبو مطرح است. نور مستقیم یا بیش از حد و آب لوله کشی مورد استفاده برای گیاه که حاوی مقدار بیش از حد نمک یا فلوراید است. اگر گیاه‌تان بنابه دلایلی زرد و رشد آن متوقف شده است، آن را از تابش مستقیم نور آفتاب دور کرده و آب آن را تنها از آب فیلتر شده یا آب معدنی طبیعی تامین کنید تا دوره پربار و جدیدی را آغاز کند.

******************

بامبو  -  LUCKY BAMBOO

DRACAENA SANDERIANA: نام علمی

RUSCACEAE  - روساسه: خانواده

کامرون و مناطق گرمسیری غرب آفریقا: بومی منطقه

لاکی بامبو , Ribbon Dracaena , Belgian Evergreen , Ribbon Plant: نام های دیگر

Dracaena Sanderiana

 

خاک و تغذیه : بیشتر در آب نگهداری میشود

دمای ایده آل محیط : 20 درجه سانتیگراد

آبیاری و رطوبت : کمی مرطوب

نور محیط : متوسط

بامبو:

این گیاه از تیره Dracaena است با نام علمی Dracaena sanderiana و به اسامی تجاری دیگری مانند دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته می‌شود.

این گیاه بومی کامرون در مناطق استوایی غرب آفریقا و نواحی کوچکی از آسیای جنوب شرقی است. این گیاهان در بوته‌های به هم فشرده رشد میکنند و ارتفاعی بالاتر از ۱.۵ متر میتوانند داشته‌باشند.

معمولا برگها به درازای ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر و عرض تا ۴ یا ۵ سانتی‌متری به رنگ سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد دیده‌میشوند.

امروزه در جهان به عنوان گیاه تزئینی چینی معرفی و بازاریابی میشود ولی در واقع اینچنین نیست و این گیاه بومی اغلب نقاط آسیا نیست.

ساقه این گیاه باریک است و برگهایش تسمه ای شکل هستند. این گیاه در حقیقت بوته ای است که صاف و مستقیم قد کشیده و رشد می کند و می تواند تا 1.5 متر ، بلندی پیدا کند. طول برگهایش هم به 12 تا 25 سانتیمتر می رسند که هر یک پهنایی در حدود 1.5 تا 4 سانتیمتر دارند ( این پهنا مربوط به نقطه شروع رشد برگ است ). رنگ برگ ها سبز براق است که حاشیه ای سفید رنگ احاطه شان کرده است. زمان گل دهی این گیاه در اواخر پاییز ( اوایل زمستان ) است و گل هایش به رنگ سفید یا متمایل به سفید هستند.

گونه‌های مختلفی از دراسیناها در خانه‌ها نگهداری میشوند و بسیار مقاومت از خودشان نشان میدهند. و امروزه بامبوها به دلیل سادگی نگهداری و زیبایی نسبی بسیار پرطرفدار هستند. علاوه بر اینها از آنجا که در فرهنگ فنگ‌شویی معتقدند که این گیاه شانس به ارمغان می‌آورد بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند

روی هم رفته نور غیر مستقیم برای این گیاهان بهتر است چرا که در نور مستقیم برگها دچار سوختگی شده و زرد میشوند.

این گیاه توانایی زندگی در خاک را دارد ولی رایج شده‌است که در آب نگهداری و فروخته میشود. و خود گیاه هم مشکلی با این مساله ندارد و به خوبی در آب زندگی میکند.

بهتر است آب بامبو را هر دو هفته یا حداکثر یک ماه عوض کرد. آب استفاده شده باید آب سبک بوده و فلوراید آب کم باشد، در واقع بهتر است از آبهای معدنی بطری شده یا از آبهای دستگاههای تصفیه آب خانگی یا از چشمه‌های طبیعی که میدانیم آبشان سبک است استفاده کرد. (در مناطق کوهستانی همانند اردبیل آب شرب لوله‌های آب شهری سنگین است و در صورت استفاده برای بامبو نتایجی مانند زرد شدن برگها و تنه گیاه یا رشد بسیار کم و عدم طراوت لازم را به همراه دارد. همچنین کلر زیاد در آب برای بامبو مشکل ایجاد میکند.

دمای آب بهتر است بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد حفظ شود و این گیاه به خوبی در دمای معمولی خانه‌ها از بهار تا زمستان هماهنگی پیدا میکند.

روشهای پیچ دادن: اصولا از وقتی این گیاه به صورت فرم داده شده عرضه شد ارزش اقتصادی پیدا کرد. چند روش برای پیچ دادن به این گیاه وجود دارد که اغلب در محیطهای گرم و مرطوب قابل اجرا هستند. زیرا در چنین محیطی گیاه با سرعت بیشتری رشد میکند و زمان لازم برای پیچ دادن کمتر است. تئوری اول: گیاه را در محیط تاریکی پرورش میدهند که نور پرشدت مصنوعی روی گیاه متمرکز میشود (مانند یک لامپ هالوژن) سپس این نور حرکت میکند و گیاه در تعقیب نور حرکت مارپیچی انجام میدهد و ساقه فرم Spiral را مارپیچی پیدا میکند. تئوری دوم: گیاه را در قالبهای شفافی پرورش میدهند که قابلیت باز شدن دارد وقتی گیاه در قالب پیچ داده شده رشد کرد و به شکل دلخواه رسید قالب را برمیدارند. تئوری سوم: گیاه را به طور مداوم با دست فرم میدهند. تئوری چهارم: منبع نور را فقط از یک جهت ثابت نگه میدارند و هر روز گیاه را در ظرفش میچرخانند، چون گیاه خاصیت نورجذبی دارند و به طرف نور چرخش میکنند این کار موجب پدیدار شدن حالت مارپیچی میشوند. تئوری پنجم: گیاه بامبو را به مدت طولانی حدود یک ماه خارج از آب ولی در شرایط رطوبتی ۹۰درصد نگهداری میکنند. گیاه نمی‌میرد ولی بدنش نرم و منعطف میشود در این زمان بامبوها را به قالبها می‌بندند و دوباره به آن آب میدهند. وقتی آوندها دوباره بازسازی شدند گیاه سفت و محکم شده و حالت قالب را به خود میگیرد.

برای بامبو مانند هر گیاه دیگری عناصر مورد نیازش را میتوان از طریق کودهای کامل فراهم کرد. کودهایی که عناصر پر مصرف و کم مصرف را داشته‌باشند. و به صورت ماهانه در آب گلدان بامبو حل میشود. (قطره‌های اختصاصی برای بامبو هم در واقع همین کودهای شیمیایی کامل هستند و هیچ مارک یا برند خاصی بر دیگری ارجحیت بسیار زیادی نمیتواند داشته باشد.)

اسیدیته خاک : 6.1 تا 6.5 PH

قارچها: اصولا محیط مرطوب و گرم بهترین محل برای رشد قارچهاست بنابراین گلدان بامبو میتواند به راحتی آلوده به قارچهای فسادآور بشوند که روی تنه و برگهای گیاه فعالیت بکنند و موجود فساد بامبوها بشوند. برای جلوگیری از شیوع قارچها سعی کنید ظرف بامبو را هنگام تعویض آب با مواد ضدعفونی کننده مانند وایتکس و… ضدعفونی کنید. نگذارید آب سبزه ببندد یا کدر بشوند. قارچهای سیاه پودری روی برگها را با قارچکشها میتوان از بین برد. در انتخاب و خرید بامبو دقت کنید تا گیاهی که میخرید سالم و عاری از قارچها باشد. علایمی مانند کپک زدگی روی ساقه. خوردگیهای لزج مانند روی ساقه و سفیدکها و سیاهکهای روی برگها علایم قارچها هستند.

اگر بامبو دچار پوسیدگی ساقه شد چه باید کرد؟ در محل پوسیدگی ساقه که به رنگ زرد در می‌آید و لهیده مانند میشود، آوندها از بین میروند و گیاه دیگر نمیتواند آب به قسمتهای بالایی برساند. و خطر مرگ کل گیاه را تهدید میکند. بنابراین ساقه را باید بالاتر از محل پوسیدگی برید تا آوندهای سالم مشاهده شوند (سطح برش سفید و سالم دیده شود).

در محیط طبیعی این گیاه بیشتر به صورت پاجوش تکثیر میشود ولی قلمه آن بسیار ساده است و کافی است طولی بیشتر از ۲۰ سانتی متر را برید و در گلدان جدید گذاشت. در صورت محافظت از بیماریها و فراهم نمودن کیفیت محل لازم، قلمه جدید در حدود یک ماه ریشه تولید میکند و جوانه‌های جدید آن ظاهر میشوند.

این گیاه در جنگل های بارانی رشد می کند. دیده شده که در فروشگاه های حیوانات خانگی آن را بعنوان گیاهی برای تانک های ماهیان بفروش می رسانند که در این حالت باید در زیر آب کاشته شود و به عبارتی غرق شود. با اینکه ممکن است ماه ها به این صورت زنده بماند اما سرانجام پوسیده خواهد شد مگر اینکه به شاخه های تازه جوانه زده گیاه اجازه دهید تا سر از آب به در آورند. لبه های برگ های این گیاه گاهی به رنگ زرد یا قهوه ای در می آیند که این امر بستگی به شدت نور مستقیمی دارد که به گیاه تابیده می شود و یا ازدحام ریشه ها در خاک و یا مناسب نبودن آب

 **************




:: موضوعات مرتبط: گیاهان آپارتمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 4085
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: